— Dette er råd for en frisk befolkning. De skal virke forebyggende mot store folkesykdommer som overvekt og høyt blodtrykk, sier professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo til Aftenposten.no.

Han har ledet arbeidet med å tråle forskningsrapporter på jakt etter overbevisende dokumentasjon for enkeltmatvarers helseeffekt.

Ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon kan 80 prosent av forekomsten av hjerteinfarkt og type 2-diabetes forebygges med endringer i kosthold, trenings- og røykevaner. Det samme gjelder 50 prosent av kreftforekomsten. Og de nye rådene er langt klarere og mer konkrete enn tidligere.

Fisk, ikke tran. - Tidligere har kostråd bygget på kunnskap om næringsstoffer, ikke konkrete matvarer. Nå kommer det stadig mer matvarebasert forskning, og vi kan gå mer rett på sak og gi råd om konkrete mengder.

Følger du rådene for inntak av fisk, kan du trygt droppe tilskudd av Omega-3.

— Tilskudd er greit, hvis du ikke klarer å få i deg nok fisk, sier Blomhoff, men det er ikke en fullgod erstatning.

Hvitløk og nøtter er blant matvarene som trekkes frem som positive.

Inntak av rødt kjøtt bør derimot begrenses til maksimalt to middager i uken.

Blomhoff understreker at rådene er et utkast, og at de nå skal ha en runde med innspill før det endelige resultatet foreligger til høsten. Og uansett advarer han mot å overtolke mengdene som anbefales.

— Vi vil ikke på noen måte at folk skal bli fanatiske og veie hver nøtt. Disse rådene gir ingen komplett diettplan. Men de gir et inntrykk av mengdene som anbefales og viser hva det trengs fokus på. Og enhver endring i riktig retning er bra.

Het potet I de nye anbefalingene har ikke poteten samme posisjon som tidligere.

En porsjon med poteter regnes ikke lenger som én av de «fem om dagen».

— Det er gjort relativt lite studier på sammenhengen mellom poteter og helse. Derfor har vi ikke god nok kunnskap til å inkludere poteten i anbefalingen. Men kokte og bakte poteter har fortsatt en plass i et variert kosthold, sier Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

Hovedbudskapet i anbefalingen er at vi bør ha et plantebasert, variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk og med begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer. Rådene sammenfaller derfor i stor grad med Nøkkelhull-merkingen som ble innført i fjor. I tillegg blir vi bedt om minst en halv times trim hver dag.

— Vi kommer ikke med en lang fyliste, men hva vi bør spise mer eller mindre av. Vi er klar over at man ikke lager alt fra bunnen av i en hektisk norsk hverdag. Men kjøper man en suppepose for blomkålsuppe, kan man kjøpe en blomkål i tillegg. Da får man inn mer grønnsaker samtidig, sier Meyer.

Hva mener du om rådene? Si din mening her!