200-, 500-, og 1.000-kronesedlene har allerede en slik stripe, og nå har også 100-kronesedlene blitt oppgradert.

I tillegg til en holografisk, metallisk stripe, har de nye sedlene en vertikal stripe med en rekke 100-tall som skifter farge når man vender på seddelen. Dette fargespillet kalles gjerne perlemorseffekt.

De nye elementene på sedlene kommer i tillegg til vannmerke, sikkerhetstråd og en g-nøkkel som lyser opp under ultrafiolett lys.

De gamle sedlene kan fortsatt brukes som betalingsmiddel, men Norges Bank vil fra nå bare levere ut 100-kronesedler med holografisk, metallisk stripe. Dermed vil sedlene uten slik stripe bli tatt ut av sirkulasjon etter hvert som de kommer inn til Norges Bank.

Forsiden er laget av 1. grafiker Sverre Morken, mens baksiden er laget av 2. grafiker Arild Yttri.

Forside

Hovedmotivet på forsiden er et portrett av operasangeren Kirsten Flagstad. Selve salen i Den Norske Opera danner utgangspunkt for forsidens bunntrykk. Den er her sett fra scenen mot balkongen og takets store sirkelform.

I rosetten hvor det i sentrum er en sekskantet form er flere sikkerhetselementer samlet.

I vannmerkefeltet er det avbildet et av Kirsten Flagstads broderier, som befinner seg på Kirsten Flagstads minnesamling Strandstuen på Hamar.

Utført av 1. grafiker Sverre Morken.

Bakside

Arkitektene Morgenstierne og Eide ble i 1929 engasjert til å tegne Folketeaterbygget i Oslo. Bygget stod ferdig i 1935 og fungerte som kino og teaterbygg til Operaen overtok i 1959.

Det er storsalens grunnriss som danner utgangspunkt for dekorasjonene på baksiden.

Vignetten i vannmerkefeltet er et smykke fra en Wagneroppsetning.

Utført av 2. grafiker Arild Yttri.

NY: Hundrelappen er oppgradert. Den nye seddelen har en bred, metallisk stripe som skal gjøre det vanskeligere å forfalske sedler.
Norges Bank