Fra 2010 får kommunene én milliard kroner årlig til å forsterke opplæringen barneskolen.

Statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell la frem den nye stortingsmeldingen om kvalitet i grunnopplæringen på Norges største barneskole, Fjellhamar skole i Lørenskog.

— Nå foreslår vi konkrete tiltak for å gi bedre støtte til elevene i de første skoleårene. Vi innfører lovfestet plikt til forsterket opplæring de første årene, og bevilger en milliard kroner til forsterket lese- og regneopplæring, sier Solhjell.

- På rett vei

Leder i Utdanningsforbundet Helga Hjetland mener regjeringen burde gitt løfter om mer penger.

— På rett vei, men én milliard årlig er ikke nok. Jeg forventer mer penger over statsbudsjettet til høsten, oppsummerer Hjetland overfor NTB.

Hun sier imidlertid at stortingsmeldingen tar et godt tak for å forsterke svakhetene i den norske skolen.

— Det er bra og viktig å etablere et varig system for etter- og videreutdanning av lærere, finansiert og i større grad styrt av staten, sier Hjetland.

- Regjeringen kopierer

Venstre mener regjeringen kopierer partiets politikk.

— Men Solhjell går ikke langt nok, sier Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

Dørum sier seg fornøyd med at regjeringen forslår systematisk videreutdanning av lærere, men mener fokuset på rekruttering er for svakt.

— Økt lærertetthet på de laveste trinnene fra neste år er ikke nok for å kompensere for lærer-mangelen i skolen som helhet de kommende årene, sier han

Fornøyde foreldre

Skolemeldingen setter samarbeidet mellom foreldre og skole i fokus.

— Dette forutsetter kompetanseheving hos lærerne, sier Loveleen Rihel Brenna, leder i Foreldreutvalget for grunnskolen.

— Vi er hovedsakelig fornøyde med at skolens og foreldrenes felles ansvar for elevens læring forankres. Men om dette skal lykkes må lærernes kompetanse på området heves gjennom et-ter- og videreutdanning, sier Rihel Brenna til NTB.

Lederen sier skoleledere og lærere nå må svare for foreldre og lokalsamfunn i langt større grad enn tidligere.

- Lær av Oslo

NHO mener kommunene må ta mer ansvar for kompetanseheving i den norske skolen.

— Lær av Oslo, sier direktør Sigrun Vågeng.

Vågeng mener Oslo-skolene innenfor dette området har satt en standard som andre kommuner må strekke seg etter.

— En analyse av fjorårets nasjonale prøver dokumenterer dette, sier direktøren.

Vågeng mener det er positivt at regjeringen foreslår nye tiltak innen etterutdanning av lærere og skoleledere.

Er regjeringen på riktig vei i skolepolitikken? Diskuter her!

Scanpix