SAS Braathens er alt rammet to ganger av sterke reaksjoner fra Konkurransetilsynet.

6. juni 2005 ga Konkurransetilsynet SAS Braathens et overtredelsesgebyr på 20 millioner kroner for ved prisdumping å ha presset Coast Air ut av markedet på ruten Oslo-Haugesund. Selskapet nektet å godta gebyret, og det har brakt saken inn for Oslo Tingrett.

4. juli ble de varslet et gebyr på 30 millioner for å ha dumpet priser på flyruten mellom Oslo og Ålesund. Konkurransetilsynet mente dette kunne presse Norwegian ut av markedet. Konkurransetilsynet avventer denne saken inntil det foreligger dom i den første.

Pålagt egenkontroll

I den nye loven er bedrifter som har en dominerende markedsposisjon pålagt å føre egenkontroll. Det vil si at de selv må forsikre seg om at de ikke misbruker markedsmakten.

— Mens Konkurransetilsynet tidligere ga advarsler og slo ned på det tilsynet mente var klanderverdig - så reagerer tilsynet nå umiddelbart med overtredelsesgebyr uten forvarsel. Dermed er det bedriftene som må ta saken til retten om de ikke er enige i avgjørelsen, sier informasjonsdirektør Signe Horn til Bergens Tidende.

— Loven innebærer ulik behandling av store og små aktører i et marked?

— Den nye konkurranseloven paragraf 11 sier at den som har en dominerende posisjon ikke kan misbruke sine makt i den hensikt å ødelegge for konkurranse. Loven innebærer at utfordrere kan bruke virkemidler som de store ikke kan bruke. Dersom Coast Air hadde gitt bort billetter for å konkurrere med SAS Braathens - så ville ikke vi legge oss bort i det, men når SAS Braathen selger billetter til under kostpris i en lengre periode - så er det et tiltak der de bruker sin markedsmakt til å ødelegge en konkurrent, forklarer Horn.

SAS Braathen er ikke alene om å ha blitt tatt etter de nye reglene. Tine-saken i forhold til Synnøve Finden var av samme art, og det er også spørsmålet om prisdumping hos Color Line på danmarksruten fra Bergen i forhold til den mindre aktøren Fjord Line.