Første steg på veien er å opprette en ny klageinstans for togpassasjerene.

— Den skal på plass i løpet av høsten. Nå skal togpassasjerer som klager, få muligheten til å få saken vurdert av et uavhengig organ i stedet for hos transportselskapet selv, sier Kleppa.

Samler klagene

I vinter innførte NSB et system der de dekker halve togbilletten ved forsinkelser på mer enn en halvtime.

Kleppa ser for seg at det nye organet kan ta seg av klager på innstilling av avganger, forsinkelser, skade på reisegods og mangelfull informasjon om reisen.

I første omgang er det Jernbanetilsynet som skal administrere ordningen, men dette er bare en midlertidig løsning. På sikt ønsker nemlig Kleppa et nytt nasjonalt og mer omfattende organ.

Omfattende arbeid

— Målet er å samle klager knyttet til fly-, tog- og busstransport inn under en felles klagenemnd. Vi arbeider med dette nå, men det ligger nok et stykke fram i tid, sier statsråden.

Hun håper at togpassasjerene skal slippe å gjenoppleve togkaoset som preget årets vinter.

— Det er blitt gjort omfattende vedlikeholdsarbeider som forhåpentligvis vil føre til færre forsinkelser og innstillinger. Men aller helst skulle vi jo ikke hatt bruk for noen klageordning i det hele tatt, sier hun.

Si din mening om den nye ordningen i kommentarfeltet under!