Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos presenterte avtalen på en pressekonferanse i Oslo torsdag morgen. Kjos understreker at flytypen er kosteffektiv og langt mer miljøvennlig enn den eksisterende flyflåten.

– De nye flyene vil styrke Norwegians konkurranseposisjon i det norske, nordiske og europeiske flymarkedet. Samtidig er dette fly som er betydelig mer miljøvennlige enn de vi bruker i dag. Disse flyene vil redusere Norwegians utslipp av CO2 og de skaper vesentlig lavere støy enn andre fly, samtidig som vi sparer kostnader til drivstoff, sier Bjørn Kjos.

Drivstofforbruket er 33 prosent lavere med de nye flyene, mens NOx-reduksjonen blir opp mot 43 prosent.

Dette er den største ordren for Boeings 737-serie i Europa så langt i år. De nye flyene vil komme i tillegg til de elleve 737-800-maskinene som Norwegian bestilte i mai i år.

– Anskaffelsen åpner nye muligheter for oss. Med disse flyene kan vi fly lengre distanser, og dermed se på nye, interessante ruter, sier Kjos, som legger til at kjøpet gir større fleksibilitet ved utfasing av gamle fly og tilpasninger til markedsutviklingen.

De 42 flyene vil bli levert over en femårsperiode fra 2009 til 2014, med cirka ti fly i året. Selskapet har foretatt en sikring av kursforholdet mellom norske kroner og amerikanske dollar i forbindelse med en større del av kjøpet.

Boeing 737-800 har 189 seter, mot 300-seriens 148.