Norwegian skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner. Ordren blir betegnet som den største enkeltinvesteringen i Fastlands-Norge noensinne.

— Dette er en av de største flyordrene i verden og den største i Europa. Dette har vi råd til. Leveransene starter i 2016 og vi har flere muligheter for finansiering. Allerede i dag kjøper vi mange fly som vi har amerikanske statsgarantier på, så vi har god komfort rundt finansieringen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly - 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 Boeing 737 MAX8-fly.

- En historisk dag

Samtidig har Norwegian signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

— Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Flykjøpet er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering og på nivå med de største norske investeringene innen olje- og gassvirksomheten, heter det i en pressemelding fra Norwegian.

Skånvik påpeker at Norwegian til nå har fylt på en stor ordre de la inn for noen år siden flere ganger.

— Det ble sett på som veldig dristig for bare få år siden, men det har vist seg at vi trengte flere fly, sier hun.

Hyppige utskiftninger

Kjos sier at selskapet føler seg komfortabel med finansieringen fremover. Ytterligere detaljer vil bli lagt fram på en pressekonferanse onsdag formiddag.

— Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover, og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene, sier Kjos.

Han mener at flykjøpet vil være positivt for passasjerene, selskapets kostnader og miljøet.

— Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert sjuende år, og det krever at vi planlegger minst 10-20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Kjos.

Per i dag har Norwegian en av de nyeste flåtene i Europa.

— Vår strategi er at vi skal ha det nyeste og beste materiellet fordi det er bra for passasjerene og for selskapet fordi det reduserer drivstoffkostnadene som i flyverdenen er en betydelig utgiftspost, sier Skånvik.

- Stort løft for oss

I 2007 bestilte Norwegian 42 nye Boeing 737-800-fly. Ordren fra 2007 har i ettertid blitt utvidet flere ganger. Behovet for fly har vært langt større enn det selskapet klarte å forutse for fem år siden, ifølge Kjos.

— Jeg har forståelse for at mange vil mene at denne ordren vi offentliggjør i dag er et svært stort løft for et norsk flyselskap. Men vi bidrar gjerne til å sette Norge på kartet i internasjonal sammenheng og markere at vi som et norsk og skandinavisk selskap kan ta opp konkurransen med andre europeiske flyselskaper, sier Kjos.

I og med at ordren er børssensitiv, har ikke SAS fått noe forhåndsvarsel om bestillingen.