Luftfartstilsynet har nå gitt Norwegian beskjed om regelbruddene. Ifølge reglene skal det være ett besetningsmedlem på jobb per 50 seter i et fly. Et fly skal ifølge de samme reglene kunne evakueres på 90 sekunder.

Norwegian begrunner de mange bruddene med sykefravær.

— Vi har utdannet de vi har skullet utdanne litt for sent, så de har ikke vært klare når vi har trengt dem. Når vi så har fått sykefravær og annen type fravær, så har vi ikke hatt mannskap nok, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NRK.

Overfor NTB presiserer Skånvik at selskapet ved slikt sykefravær har redusert antall passasjerer slik reglene tilsier. Ifølge regelverket kan reglene nemlig brytes ved akutt sykefravær.

— I valget mellom å kansellere en flyging eller å fly en flyging med redusert bemanning, har vi altså valgt det siste, sier Skånvik.

Hun presiserer at Norwegian i slike tilfeller har redusert passasjertallet slik at det alltid har vært et besetningsmedlem per antall 50 passasjerer. Norwegian har også noen ganger måttet avvise passasjerer på grunn av at de ikke har greid å skaffe mannskap nok til flyet.

Etter at Luftfartstilsynet tok opp saken med Norwegian, har situasjonen bedret seg.

— De har hatt en annen forståelse av reglementet enn det vi har, sier seksjonssjef Kjell Klevan i Luftfartstilsynet.

Konkurrenten SAS sier at de har sett på regelen om antall besetningsmedlemmer som en absolutt regel. SAS har på grunn av akutt sykefravær fløyet med for få i kabinen kun 13 ganger i år.