— Dette er lærebokmateriale i offensiv mediekrisehåndtering. Det er noe vi antakelig ikke har sett før i Norge, sier PR- og medierådgiver Rune Brynhildsen til Dagens Næringsliv.

Sør-Trøndelag politidistrikt sendte sin innstilling i saken mot Petter Northug til statsadvokaten sist fredag. Boken «Northug. En familiehistorie» lå tre dager senere ferdigtrykket i 12.000 eksemplarer, og tirsdag ettermiddag sendte forlaget Aschehoug bøkene til butikkene «i alle hemmelighet», skriver avisen.

Mediene ble først informert i en pressemelding tidlig onsdag morgen, men boken fikk bred dekning i landets største medier. Den største nyheten var Northugs promille, en opplysning journalister har jaktet på siden fyllekjøringen i mai.

Brynhildsen, som blant annet er bokseren Cecilia Brækhus' kommersielle manager, mener det er imponerende, men også veldig påfallende at detaljer ikke har lekket fra politiets etterforskning.

Brynhildsen ser en klar regi fra ende til annen fra Northug-leiren siden skandalen i mai. Han får støtte fra Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese

— For meg virker det som det er en god plan bak alt Northug gjør, sier PR-byråsjefen.