— Det skal en del til for at nordmenn endrer på mye når det er jul, der er vi veldig tro mot tradisjonene, sier trendanalytiker Ståle Økland til NTB.

Det gjelder maten, hvem vi feirer med, hva vi gjør og ikke minst, hvordan vi pynter til jul. En runde med flere av landets største forhandlere av julepynt og dekorasjoner peker den norske tradisjonsstilen ut som årets julevinner:

— Kobber er årets farge sammen med det tradisjonelle røde. Nisser i forskjellige varianter er populært, gjerne filtnisser i grått og rødt, og lykter, glass og fremdeles en del naturpynt, som for eksempel kongler, sier daglig leder Berit Berger i Hageland AS.

Glitrende jul

Dekoratør og daglig leder Ellen Båum i Blikkfang AS trekker fram grått, natur og norsk bonderomantikk:

— Naturmaterialer blir nok salgsvinnere i år også. Mange foretrekker det typisk norske. Det er verdt å merke seg at trendene varierer fra landsdel til landsdel. Storbyene er mer trendy, og her er utvalget størst. Smaken er forskjellig og tilpasses ofte av plass og innredning for øvrig.

Bente Gabrielsen Mesinele, leder for trend, design og utvikling i Skeidar, tror på hvitt og metaller som en glitrende nummer to blant julestilfavorittene:

— Paljetter, glitter, prismer og blanke steiner er populært, og gir ekstra feststemning til denne årstiden. I vinduet er det både tradisjonelt og trendy med stjerner, kuler eller hjerter med lys i.

Gradvis endring

Flere forhandlere påpeker at fjorårets forsøk med sterke farger utover de tradisjonelle julefargene, er ut i år.

— Julen er noe man ikke skal utfordre for mye. Folk har sine tradisjoner og sitt uttrykk, som de gjerne holder fast ved fra år til år, selv om en del pynt naturlig nok må byttes ut jevnlig, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen i IKEA Norge.

Der kjører de også to hovedstiler: Den tradisjonelle norske i rødt og hvitt, og den moderne som skinner.

Trendanalytiker Økland ser på langsiktige endringer:

— Selv om det særnorske står sterkt, har vi en gradvis dreining mot det internasjonale, særlig det amerikanske. Julebukken er jo borte, erstattet av halloweenfeiring. Mange så «Reisen til julestjernen» i jula før, nå ser de «Hjemme alene»-filmene i stedet. Ikke minst har vi vent oss til at folk pynter mye mer med elektriske lysdekorasjoner og figurer utendørs, en tradisjon vi tidligere så mest på amerikanske filmer.

Mye shopping

Desember er blitt årets viktigste måned for shopping, og står for rundt 20 prosent av årets omsetning i varehandelen. Det inkluderer mat, gaver, pynt og mer.

— Er det også en internasjonal dreining, at vi bruker mer penger til jul enn før?

— Nei, det vil jeg ikke si. Det er en norsk tradisjon å slå seg litt løs i jula og unne seg litt ekstra på alle måter, etter å ha spart litt året gjennom. At vi bruker mer penger er ikke fordi vi er jålete eller sløsete, det er mer en kombinasjon av at vi har råd til det og ikke vil bli sett på som gjerrige og kjipe, sier Økland. (©NTB)