Den franske supermarkedkjeden Intermarché tilbyr kundene deformert frukt og grønnsaker gjennom kampanjen «Inglorious Fruit and Vegetables», men dette er ikke noe norske butikker vil prøve seg på, skriver Dagbladet.

— Forbrukerens krav blir stadig større, og tilsvarende øker våre standarder for hva vi velger å ta inn av varer, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til avisen.

Ifølge Matvett blir det kastet 250.000 tonn spiselig mat hvert år i Norge. Sammen med brød utgjør frukt og grønt størsteparten av matavfallet.

— Jeg frykter dessverre at det bare ville ført til økt matsvinn fordi folk ikke vil kjøpe «stygg» frukt, sier Kristiansen.

I NorgesGruppen er man positiv til den franske dagligvarekjedens markedsstrategi, men mener den er vanskelig å overføre til Norge.

Arvid Lakselva fra GrøntProdusentenes Samarbeidsråd mener folk flest ikke engang ser på prisen når de velger frukt og grønnsaker. Folk har rett og slett for mye penger til at det vil være økonomisk forsvarlig å senke kvalitetsstandarden, mener han.