Norske SAS-flygeres forening mener at ledelsen må komme på banen og peker på at SAS har samme flygemønster nå som i 1946: Ni langruter fra København, tre fra Stockholm og bare én fra Oslo.

— Det er åpenbart galt at norske SAS-kunder først må reise sørover, feil vei, til Kastrup for så å fly over Norge igjen tre-fire timer senere for å komme til USA, sier foreningens leder Jens Lippestad og nestleder Rune Sundland til Aftenposten..

De to mener at da Norwegian først kom på markedet, opptrådte SAS nærmest som en fødselshjelper og lot konkurrenten få vokse raskt uten å svare. Nå frykter de at det samme gjentar seg når Norwegian lanserer stadig nye ruter fra Norge.

Den norske flygerforeningen har merket seg at både København lufthavn, de SAS-ansatte i Danmark og dansk næringsliv har jobbet aktivt med å få flere SAS-ruter, og etterlyser mer slik aktivitet hos de norske eierne, ikke minst fordi SAS nå skal investere rundt 20 milliarder kroner i nye langdistansefly.

— Det er verdt å merke seg at New York-ruten fra Oslo er en av de mest lønnsomme rutene våre, sier Lippestad og Sundland.