Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen mener ribbekrigen fører til ubalanse i markedet. Likevel selger Kiwi, eid av NorgesGruppen, ribbe for 19 kroner og 80 øre, skriver Nationen.

— Jeg tok forbehold i intervjuet om at jeg ikke ville forskuttere prisen helt fram til jul. Det var ut fra erfaring om hvordan handelen har gått tidligere år, at bransjen denne gang har hatt en mer fornuftig tidslinje inn i «ribbekrigen», sier Roskifte til avisen.

Han sier dumpingen av prisen i år kom senere enn den har gjort tidligere år.

— Det er veldig stor forskjell på å begynne ribbekrig to måneder før jul og uken før jul, sier Roskifte.

Selv om NorgesGruppen nå selger ribbe langt under innkjøpspris, mener Roskifte fortsatt det er etisk betenkelig.

— Vi erkjenner at priser langt under innkjøpspris, helt ned under 20 kroner på ribbe er etisk betenkelig. Det er ulogisk å selge varer under innkjøpspris over lang tid. Det er noe man tradisjonelt gjør i forbindelse med en tidsbegrenset kampanje, sier han.