— Skipet krenger nå bare 10 grader sier operasjonsleder John Kåre Flo i Sunnmøre politidistrikt til NTB.

22 grader

Han forteller at redningsledelsen har bestemt at de skal stanse pumpingen av skipet når de når en krengingsgrad på 7-8 grader. Dette for at skipet ikke skal begynne å tippe andre veien.

— Da vil man også se om det kommer vann inn i båten, sier Flo.

På det meste natt til fredag krenget skipet nesten 22 grader.

Politiet i Ålesund er ikke overbevist om at det var en eksplosjon som forårsaket brannen om bord i skipet.

Bistand fra Kripos

— Vi har avhørt mange av de ansatte som var i nærheten av brannen da den startet. Disse avhørene har ikke styrket vår teori om at det har vært en eksplosjon. Nå heller vi mer i retning av at dette har vært en brann med et svært raskt forløp, sier politimester Jon Steven Hasseldal til VG Nett.

Sunnmøre politidistrikt har bedt om bistand fra Kripos til den tekniske etterforskningen, men etterforskere har ennå ikke vært om bord i skipet.

Politiets teori er fortsatt at den kraftige brannen startet i maskinrommet. Ifølge mannskap om bord ble skipet fylt med røyk i løpet av 3 minutter. (©NTB)