• Hvis det går galt og skipet går rundt, er vi klare til innsats, sier skipssjef Håkon Engevik på kystvaktskipet «Sortland».

Hurtigruteskipet «Nordlys» har et drivstofflager på 500 kubikk. Brannvesenet frykter nå forurensing.

Drivstoffet ombord er et blandingsdrivstoff. Brannvesent frykter at et oljeutslipp vil skape store foruresninger i området.

Overvåker nøye

— Nå overvåker vi situasjonen og er i beredskap når det gjelder oljevern. Hvis det går galt og skipet går rundt, er vi klare til innsats, sier skipssjef Håkon Engevik.

Kystvaktskipet K/V Sortland kom frem til hurtigruteskipet kl. 20 torsdag kveld. Tolv befal og åtte menige er om bord i fartøyet.

— Vi har så langt bidratt med pumpekapasitet og lagt oljelenser rundt skipet, sier Engevik.

Torsdag var også kystvaktskipet Nornen og fregatten KNM Helge Ingstad på stedet og bisto med slukking og søk i skipet.

Uviss mengde smøreolje

— Det verste scenarioet er at fartøyet kantrer. Vi har planer for hvordan vi skal håndtere en slik situasjon, sier Johan Marius Ly, beredskapsdirektør i Kystverket.

Han sier de jobber med å finne ut hvor mye smøreoljeprodukter som finnes om bord, i tillegg til en halv million liter marin diesel.

— I tillegg fører vi tilsyn med rederiet og følger opp at de gjør det de skal, og det gjør de, sier han til bt.no.

- Må vurdere tiltak

— Hadde dette skjedd en time tidligere, i dårlig vær, ville situasjonen vært veldig mye verre, sier Sigurd Enge, rådgiver i marin forvaltning i Bellona.

Han mener mannskapene nå gjør en glimrende jobb med å stabilisere skipet.

— Men i ettertid bør Kystverket og Sjøfartsdirektoratet se på om hurtigrutene bør ha bedre nødlensesystem, sier han.

Med det mener han at man må vurdere om det skal gjøres mulig å tappe fartøyet for drivstioff fra skutsiden eller fra dekk, slik at mannskap ikke trenger å være om bord for å gjøre denne jobben.

Gode værforhold

Enge sier Bellona vil vurdere å dra til Ålesund om situasjonen forverrer seg.

— Skipet ligger i et tett befolket område, og om der skulle bli lekkasjer vil der bli en del ubehagelig avdamping av drivstoff. Men for øyeblikket ser det ut til å være gode forhold for å få opp drivstoffet om det skulle lekke ut, sier han.