«Du og din livsstil er unik. Derfor har vi utarbeidet en omfattende liste med råd og erfaringer om hvordan da kan bruke Reduxin på en best mulig effektiv måte», het det i brevet som var adressert direkte til ni år gamle Inger Louise.

I brevet fikk hun tilbud om å prøve slankepillen Reduxin gratis i én måned.

Tilbød bedre sex-liv

I tillegg til slankepillen, fikk niåringen også tilbud om å kjøpe en skritteller og brosjyre med titler som «Hemmelighetene du må vite for å gå ned i vekt» og «Lengter du etter et bedre sex-liv».

— Vanligvis lar jeg Inger Louise åpne posten sin selv. Men jeg stusset såpass da jeg så reklamekonvolutten hvor det på utsiden sto «Hva har skjedd med vekten din siden sist», sier moren.

Hun syntes det er helt forkastelig at firmaet som har sendt ut reklamebrevene ikke fører bedre kontroll med hvem de adresserer tilbudene sine til.

Blir opptatt av slanking

Fagerheim lurer nå på hvor mange andre barn som har fått samme brev i posten.

— Fokus på utseende og slanking gjennomsyrer samfunnet vårt. Jeg merker at også datteren min og venninnene hennes ubevisst lar seg påvirke av slankehysteriet. Brev som dette burde barn bli spart for, sier Fagerheim.

Hun ringte straks firmaets kundeservice og ba om en forklaring.

— De påsto at de allerede hadde henne i adresselisten fordi hun hadde bestilt slankepillen for to år siden. Men jeg er sikker på at ingen i familien har bestilt noe som helst fra dette firmaet, sier Fagerheim.

Ingen forklaring

Daglig leder Kjell Nødtvedt i bergenske Nuform, som leverer slankepillene, har ingen forklaring på hvorfor Inger Louise Sandal fikk tilbudet.

Men han er informert om hvor brevet havnet, og beklager at det er skjedd.

— Vi har ikke noen annen forklaring enn at hun må ha blitt forvekslet med en annen, sier han.

Han opplyser at Nuform selger helsekostpreparater og treningsprodukter over postordre. Firmaet skal ha benyttet sin egen adresseliste på om lag 100.000 navn da reklamebrevet ble sendt ut.

— Før utsendelsen engasjerte vi et firma som «vasket» listene slik vi er pliktige til og rutinen er hos oss. Slik forsikrer vi oss blant annet om at kundemateriell ikke blir sendt til døde personer eller personer som er under 18 år, sier han.

Nødtvedt sier at listene nå vil bli gjennomgått på nytt for unngå at flere barn får slanketilbudet.

— Vi har aldri tidligere fått opplysninger om at reklame fra oss er blitt sendt til barn.

Få klager

Førstekonsulent Anne Charlotte Neumayer i Forbrukerrådet slår fast at det er klart ulovlig å markedsføre slankemidler overfor barn og ungdom.

— Heldigvis har vi til nå mottatt få klager om denne typen saker, sier hun.

Neumayer opplyser at firmaer som selger slankeprodukter har et klart ansvar for å se til produktene blir markedsført overfor barn.

— Postordrefirmaer må derfor sørge for at adresselistene ikke inneholder navn og adresser til barn, sier Neumayer.

OVERRASKET: Mette Fagerheim fikk sjokk da hun oppdaget at hennes ni år gamle datter, Inger Louise, fikk tilbud om gratis slankepiller i posten. Skal tro hvor mange andre barn som har lignende brev, sier hun.
Sævig, Rune