JAN-PETTER HELGESEN

Konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS presenterte det nye selskapet på Gardermoen i går. Han la ikke skjul på at sammenslåingen av Braathens og Scandinavian Airlines i Norge vil føre til overtallighet. Begge selskaper drives i dag av to administrasjoner som skal slås sammen til en.

Utsatt gruppe

Utenom administrative stillinger er det flygende personellet utsatt. Produktivitets— og effektiviseringsgevinster i de nye avtalene om lønns- og arbeidsvilkår vil ganske raskt føre til overtallighet for flygere og kabinansatte. Utvelgelsen av hvem som beholder jobbene skal tas på grunnlag av ansiennitet, understreker Lindegaard.

Sjef på Fornebu

Det nye, norske flyselskapet skal ledes av 48 år gamle Petter Jansen. Han var fra 1993 til 1996 sjef for Oslo lufthavn, Fornebu. Jansen har lang ledererfaring fra Forsvaret og bankvirksomhet. Han har for tiden permisjon som konserndirektør i DnBNor for å arbeide som stipendiat ved forskningsinstitusjonen Europaprogrammet.

Jansen overtar 15. april ledelsen av SAS Braathens. Han lover at det nye selskapet skal bli en aktør nesten i lavprisklassen.

Priser og servicenivå skal være klart i løpet av neste måned. Reglene for billettbestillinger blir enklere og det vil også være mulig å kjøpe billige enveisbilletter.

Egen businessklasse kalt premium-klasse innføres bare på enkelte europeiske ruter. Det samme gjør Eurobonus-systemet.

Omsetningen per år er beregnet til rundt 10 milliarder kroner. Allerede første driftsår håper ledelsen å presentere overskudd.

Stort rutenett

SAS Braathens skal i første rekke fly til 41 steder fra Longyearbyen i nord til Las Palmas i sør. Rutenettet skal betjenes av 50 Boeing 737-fly hvor 26 kommer fra Braathens og 24 fra SAS.

SAS og Braathens skal være fullt sammenslått i april neste år. Da skal den operasjonelle virksomhet, sertifikater og nødvendige flyoperative papirer være helt samordnet.

Salg av billetter og andre servicetilbud starter allerede neste måned. Det norske rutenettet og utenlandsflygingene til og fra norske flyplasser blir stort sett som i dag. Det blir også problemfrie overganger til øvrige ruter i SAS-regi i for eksempel København.

Fra Oslo er det konkrete planer om nye flyginger til Manchester, Genève, Milano, Praha og London Gatwick.

— Det blir kundene og lønnsomhet som avgjør behovet for nye ruter eller om flygingene skal opprettholdes i fremtiden, sier den påtroppende SAS Braathens-sjefen.

SAS BRAATHENS: SAS og Braathens slås sammen til et stort, norsk flyselskap. Sjef blir Petter Jansen.

FOTO: KNUT FJELDSTAD/SCANPIX.