Avisen har sett nærmere på 70 TV-reklamer som går i beste sendetid på TV 2s ulike kanaler, og konklusjonen er krystallklar: I bare tre av filmene dukker det opp ikke-hvite ansikter, og i en reklame for indisk mat var hovedpersonen indisk, skriver avisen.

Målt i tid utgjør dette 25 sekunder av totalt nesten 25 minutter reklame.

Kjetil Try som er administrerende direktør i Try/APT kommer med følgende betraktning når han får høre om den overveldende overvekten av hvite mennesker i TV-reklamene.

Logisk

— Hvis vi for eksempel hadde vist en mann med pakistansk utseende som spiste leverpostei, kunne noen seere tenkt at det var en grunn til det. Er det kommet en leverpostei uten svinekjøtt eller er det en ny krydret smak?

Han mener det er logisk at det stort sett er hvite mennesker i reklamene på norsk TV.

— Vår viktigste oppgave er å tenke kommersielt, ikke å være banebrytende eller politisk korrekte. Ofte er det riktig av annonsører å ha hvite mennesker i reklamen, fordi ingen stiller spørsmål om hvorfor de er der, sier Try.

- Dilter etter

Trond Blindheim som er rektor ved Markedshøgskolen mener reklamen tilpasser seg «den konservative majoritets» forestilling om den ideelle verden.

— Og der er det kanskje ikke plass til brune mennesker. Folk med innvandrerbakgrunn kjøper de samme varene i de samme butikkene som etnisk norske forbrukere. Det er på tide at noen fronter en kjernefamilie med innvandrerbakgrunn, sier han.

— Reklamen er konservativ, etnosentrisk og dilter etter utviklingen. Reklamen skaper et fantasiunivers hvor til og med menstruasjonsblod er blått, sier Blindheim.