Bønes-mannen har opparbeidet seg solid teft for gode bruktkjøp. De siste 10 årene har han kjøpt seg — og solgt - 10 brukte båter med akseptabelt utbytte. Det er en kar med solid ballast Bergens Tidende ber bedømme en Windy 33 Mistral. Dette er norsk båtbyggeri på sitt fornemste, klassisk linjeføring og framifrå finish. Pris: knappe 1,4 millioner kroner. Byggeår 1995.

Windy har internasjonal klang. Kjøperen kan lett bli blendet av både navn og gode planløsninger. Jakobsen kobler på neseborene. To Volvo dieselmotorer - hver på 230 HK ligger under dørken. Slett stell av slike kompliserte kraftpakker kan lett forårsake typisk «båtlukt».

Jakobsen er fornøyd med førsteinntrykket. Nede i salongen speider han etter fuktighet. Slikt skaper lukt og fornemmelsen av mugg varsler at alt ikke er helt tett.

— Vannlekkasjer i båt er nesten håpløst å spore opp. Du kan demontere og tette, for å oppdage at fuktigheten bare har flyttet seg, sier den båtkyndige.

Kjøpsloven gjelder

Folk flest handler båter i lavere prisklasser, i alle fall de som stikker til sjøs for første gang. Uansett - legg vekt på helhetsinntrykket, det forteller alltid mye om hvordan båten og installasjonene er vedlikeholdt.

Motoren er selve hjertet.

— Alle kan se etter oljedråper i kjølsvinet og oppdage utette overganger, sier Jakobsen.

Han anbefaler alle uerfarne å alliere seg med et kyndig menneske.

— Og kjøpsloven gjelder. Selger plikter å opplyse om faktiske feil. Selger gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å skjule skavanker, påpeker Jakobsen som driver internasjonal handel til hverdags.

Kjør hardt

Straks bruktkjøperen har fått fartøyet til egen havn, er det viktig at båten blir kjørt mye.

— Alt avsløres ikke under en kort prøvekjøring med selger. Du må også lære deg å bruke teknikken om bord for å kunne avgjøre om det er noe å klage på, sier Jakobsen.

Konvoileder hos Norsk Båtsenter AS, Petter Mork Knudsen, lirker 33-foteren ut av båsen i Dolviken. Marginene er minimale. Baugpropell og to hekkaggregat gjør avreisen enkel for en som behersker finessene.

Flinke førere

Mork Knudsen synes dagens båtkjøpere er flinke. Det er sjelden kunder ber ham lære dem å «kjøre» båt.

— Får dere inn mye som ikke er bra?

— Nei, få båter er vanskjøttet. Hva som er velholdt kommer dog an på øynene som ser. Eieren synes gjerne båten er fin-fin, mens andre finner mye å klage på, forklarer konvoilederen.

Windy'en har cruiset seg ut i sonen med fri fart. Volvohestene øker turtallet og kompressorene kobler inn, men støyen er ikke verre enn at mannepraten går.

Hold på pengene

Aprilsolen bakser seg gjennom skylaget over Grimstadfjorden. Det er nesten-sommer i luften. I slike stunder gjelder det å holde hodet kaldt, og begge hendene på lommeboken.

— Kalesjen er tett, sier Jakobsen etter at fingrene har løpt langs glidelåsene og taket. Hvis kalesjen er for dårlig, bør bruktkjøperen regne med mange tusenlapper til ny.

Av med kalesjen. Jakobsen ser ingen ulemper med kalesje her vest. - Du kommer tettere på elementene, og vi drar ikke på sjøen når det bøtter ned, sier han.

— Vi ser tendenser til at flere her vest går for båter med kalesje, supplerer skipperen og legger hardt styrbord så himmel og hav tilsynelatende bytter plass.

Uvirkelige priser

Windy'en roer ned og vender baugen mot havn. Jakobsen spør om utslagene på et voltmeter og påpeker dråper under targabøylen.

— Alt i alt lite å bemerke, et godt kjøp, konkluderer vår veileder.

Det er et voldsomt kjør i marinaen. Over 30 nye og brukte båter skal leveres på en uke. Gode tider for selgere og dyrtid for kjøpere. Bruktbåtprisene holder seg nesten uvirkelig høye.

Båtfamilie

Familien på fire er i båtentusiaster. I fjor var de 70 døgn om bord. Ferieturen gikk til Sørlandet. Kona har tatt båtførerprøven. Det bedrer både trivselen og sikkerheten at to behersker farkosten og kan lese et sjøkart.

Jakobsen ser på båtpussen som en verdifull del av båtlivet.

— Det gir deg gleder å stelle godt med båten. Dessuten er det viktig å kunne noe selv. Det nytter ikke å vente i vannkanten på hjelp hvis noe går galt på sjøen, forklarer han.

Rett før påske fortøyde han en Sea Ray - 41 fot i Nordåsvannet. Tre kabiner trengs til to voksne og to tenåringsbarn. Han mener han gjorde en god brukthandel - denne gangen også ...

JAN M. LILLEBØ (foto)

SOV GODT: Båtkjøpere spør etter komfort. I en engelsk Broom fra 1987 er det romslig nok sovekabin, konstaterer Svein Jakobsen. Båten har for øvrig to toaletter.
GODVÆRSBÅT: Kalesjer er ikke så innfløkte å få av som det kan virke ved første øyekast, mener Petter Mork Knudsen. Han ser tendenser til at også vestlendinger får mer tro på godt vær og åpnere båter.
HJERTET: Motoren er selve hjertet i båten. Når det ikke lukter verken olje eller diesel under dørken, er det vanligvis et godt tegn. Se etter oljedråper i kjølsvinet, tipser Svein Jakobsen.
UT PÅ TUR: Lett å bli fristet til båtkjøp når våren åpenbarer seg med skyfri himmel og blikkstille sjø. Skipper Petter Mork Knudsen (til v.) og BTs båtkyndige Svein Jakobsen, er på bølgelengde om bord i Windy'en. Begge er litt glad i fart.