— Tross alt er det verre for dem som ikke får penger de har krav på, sier Siv-Camilla Strøm, som sliter med å få betale tilbake penger Nav ved en feil har utbetalt henne.

Ingen i Nav så at arbeidsgiveren til Siv-Camilla Strøm (33) hadde krysset av for at de skulle betale henne foreldrepenger i forbindelse med at hun skulle ha fødselspermisjon. Derfor sendte Nav henne 52 000 kroner hun ikke skulle ha.

Strøm ringte umiddelbart og ba om å få betale tilbake pengene. Så lett var det ikke. Etter at hun hadde henvendt seg til Nav et utall ganger, sendte Nav omsider krav. På 77 000 kroner, skriver Aftenposten.no.

På konto

De vil ikke bare ha tilbake pengene hun har fått, men også pengene hun er trukket i skatt og aldri har sett. Staten (ved Nav) vil ha penger staten (ved ligningsvesenet) allerede har fått.

— De 52.000 kronene som jeg har forsøkt å få betale tilbake i to måneder, har jeg fortsatt på konto. Men de 25.000 kronene som jeg er trukket i skatt og aldri har sett, har jeg ikke, sier Strøm.

Hun forteller at hun ringte Nav mandag, og at hun da ble satt over til seks forskjellige personer som bare hadde én ting felles: De kunne ikke hjelpe henne.

— Jeg fikk til slutt beskjed om å ringe opp på nytt. Da jeg gjorde det, var beskjeden at Nav forvaltning ville kontakte meg.

Det siste rådet hun fikk, var å møte opp på sitt Nav-kontor for å ordne saken der.

— Men jeg har allerede kastet bort så mye tid på å prøve å rydde opp i rotet de har skapt, at det er uaktuelt å bruke mer tid på å sitte hos dem og vente, sier hun.

- Bruttoprinsippet

Nav vurderer å endre behandlingen i slike saker, men det hjelper ikke Siv-Camilla Strøm. Hun må skaffe penger og betale skatt to ganger.

«Nav følger bruttoprinsippet. Det innebærer at vi oppretter en feilutbetalingssak som også omfatter skatten. Nav krever ikke disse pengene tilbake fra kemneren. Bruker må tilbakebetale brutto beløp til Nav og vil få avregnet beløpet ved skatteoppgjøret», skriver Nav i en e-post med referanse til økonomidirektør Per. O. Fjell.

I e-posten skriver de også at «vi er i dialog med skatteetaten for å finne ut om det er mulig å endre behandlingen av denne type saker».

Men det hjelper ikke Strøm.

Fra henne krever Nav inn bruttobeløpet, men «Nav ser at det i dette tilfellet er urimelig at bruker må betale tilbake hele bruttobeløpet som er feilutbetalt med en gang når det som er trukket i skatt, faktisk er utbetalt til skatteetaten. Her skulle vi tatt kontakt med brukerne og inngått en tilbakebetalingsplan. Årsaken til at vi ikke gjorde det, er at vi dessverre ikke fanget opp saken. Vi kontakter nå brukeren for å få til en tilbakebetalingsplan.»

Politikere reagerer

Etter at Aftenposten.no skrev om saken lørdag, har flere politikere reagert på Navs handlemåte.

— Dette er grovt urimelig og strider mot den allmenne rettsoppfatning. Saken er et grelt eksempel på at NAV er altfor byråkratisert, rigid og regelstyrt, sier nestleder i Venstre, Terje Breivik.

Også Karin Andersen (SV) merket seg saken.

— Disse reglene må endres. NAV må ta ansvar for egne feil, og ulike offentlige etater må kunne klare å sende penger tilbake til hverandre når det er gjort en feil.

Statssekretær Gina Lund i Arbeidsdepartementet håper NAV og skatteetaten finner en løsning.

— Vi er opptatt av at det skal være gode løsninger for brukerne av NAV-tjenester. Derfor satser vi nå på at NAV og skatteetaten sammen raskt finner en praktisk løsning på problemene med det såkalte bruttoprinsippet, skriver statssekretær Gina Lund i Arbeidsdepartementet.