Det var TV 2 som først meldte om saken. I en pressemelding bekrefter departementet at Lystad går av.

Joakim Lystad, arbeids- og velferdsdirektør (NAV)
VIDAR RUUD, NTB SCANPIX

Eriksson ønsker ny ledelse i Nav, og Lystad fratrer derfor sin stilling, het det i en pressemelding fra departementet fredag formiddag.

Ser etter god energi

Datatrøbbel, kostnadssmell og mangelfull oppfølging av arbeidssøkere. Slik grunngir arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) at Joakim Lystad er avsatt som Nav-direktør.

— Vi har ikke vært gode nok når det gjelder IKT-modernisering. Vi må bli flinkere på å planlegge og gjennomføre. Denne moderniseringen er utrolig viktig for alle som trenger våre velferdstjenester, sier Eriksson til NTB.

Han takket Lystad for innsatsen som Nav-leder, men hevdet at det var nødvendig å ta grep for å lykkes med hans «største politiske prosjekt».

— I en ny sjef ser jeg etter god lederkompetanse og god energi som kan være drivkraft for organisasjonen.

«Ny kraft, ny energi»

Inntil videre overtar nåværende IKT-direktør Kjersti Monland som fungerende direktør i Nav.

Utskiftingen i toppen av Arbeids— og velferdsetaten skjer etter en urolig periode med kritiske rapporter fra Riksrevisjonen og kontrollhøringer på Stortinget om de mye omtalte IKT-problemene i Nav.

Eriksson omtaler Nav som sitt viktigste politiske prosjekt og sier det trengs «ny kraft, ny energi» for å bringe etaten videre.

— Jeg har brukt god tid og gjort mange avveininger for hvordan jeg skal lykkes med mitt politiske prosjekt, sa han på pressekonferansen fredag.

— Nav har beveget seg litt bort fra det som har med arbeid å gjøre. A-en i Nav har blitt borte. Vi må gjenreise a-en i Nav, sa arbeids- og sosialministeren.

Ny rapport

Torsdag la en ekspertgruppe under ledelse av tidligere KS- og NHO-topp Sigrun Vågeng frem en rapport som slår fast at Nav er for lite opptatt av å få folk i arbeid og har for dårlig kontakt med arbeidsgiverne.

— Bare 3 prosent av 7 millioner brukermøter hos Nav handler om kontakt med arbeidsgiverne, påpekte SIFO-sjef Sigrun Vågeng da hun overleverte ekspertrapporten til Eriksson.

Utvalget foreslår å redusere antall Nav-kontorer, styrke kompetansen og gi kontorene mer myndighet og frihet til å utforme tiltak som passer den enkelte. De lokale Nav-lederne og veilederne må få slippe omfattende prosedyrekrav og regler.

Kostnadssmell

Da Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité avholdte sin andre høring om dataproblemene i Nav i februar, anslo Lystad at datamoderniseringen blir 1,5 milliarder kroner dyrere enn antatt i 2011.

På Stortinget fryktes det at prosjektet blir enda dyrere.

— De var veldig trygge på tallene i november, men har helt andre tall nå, sa komitéleder Martin Kolberg (Ap) til NTB. Han fikk følge av Høyres Michael Tetzschner.

— Det er ganske utilfredsstillende at det som var et sikkert tall i november, nemlig 3,3 milliarder kroner, nå er blitt et nytt sikkert tall som er 1,5 milliarder høyere, sa Tetzschner.

— Da føler jeg at man ikke har helt styring eller heller ikke vil meddele hva som er i ferd med å skje, fordi dette tallet var tilgjengelig bare tre uker etter første høring, men da bare via pressen, tilføyde han.

Også Arbeids- og velferdsetatens bruk av konsulenter er tema for komiteen. Eriksson har lovet full gjennomgang av pengebruken.