— Noen må være villig til å betale for å øke inntektene. Det betyr enten kundene eller staten. Staten kan bidra gjennom særskilte bruksavtaler, som sikrer at offentlige ansatte benytter nattogene, sier styreformann Olav Fjell.

Offentlig kjøp av persontransport-tjenester er ikke drøftet mellom NSB Persontog og Arbeids- og administrasjonsdepartementet. I dag er det flyselskapene som har slike avtaler.

Kaller inn styreformannen

— Nå skal styret i NSB gi sin tilråding. Jeg har bedt styreformann Olav Fjell umiddelbart orientere meg når tilrådingen er klar, blant annet om det økonomiske behovet, sier samferdselsminister Torild Skogsholm til Bergens Tidende.

NSB Persontog gjennomgår nå alle sider ved togproduksjonen for å bedre lønnsomheten. Nattoget er blant de områder som vurderes særskilt. Det gjelder både generelle effektiviseringstiltak på kostnadssiden, optimalisering av togmateriellet og andre tiltak for å redusere underskuddet i NSB.

Før beslutninger tas blir det en ny runde både i NSB-administrasjonen og NSB-styret når det gjelder nattogene på Bergensbanen, Dovrebanen og Sørlandsbanen.

Det er floraen av billigbilletter med fly mellom de største byene som har fått passasjerpilene til å vende litt for bratt nedover for nattogene.

Protestene strømmer inn

Etter at nyheten om mulig nedleggelse av nattoget ble kjent i går strømmet protestene inn. Også komiteen for miljø og samferdsel i Hordaland fylkeskommune tok saken opp på sitt møte i går.

— Komiteen kan ikke akseptere at NSB gjør vedtak om nedlegging av nattogene på Bergensbanen fra 1. januar 2004, sier informasjonssjef Stanley Hauge i fylkeskommunen.

Fylkets samferdselskomité sendte i går en protest til styret for BSB AS, med kopi til samferdselsministeren. Der heter det blant annet at en eventuell nedlegging av nattoget på Bergensbanen vil svekke fjerntogtilbudet, og bidra til dårligere reisetilbud mellom de to største byene i landet og for dem som bor langs Bergensbanen. Også turistnæringen i Norge vil rammes av nedleggelse av nattoget mener fylkets samferdselskomité.

Byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen reagerer sterkt på at NSB rasler med nedleggingssablene på Bergensbanens nattilbud.

— Vi er urolige over at NSBs styre har anledning til å gjøre slike vidtrekkende beslutninger uten at det har vært til uttalelse i berørte kommuner, fylker og regioner, skriver Strøm-Erichsen i et brev til NSB-styret.

DET GÅR IKKE ALLTID ET TOG: Og fortsatt er det uvisst om reisende vil kunne sove seg over fjellet også etter 1. januar 2004. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE

DET GÅR IKKE ALLTID ET TOG: Og fortsatt er det uvisst om reisende vil kunne sove seg over fjellet også etter 1. januar 2004.
ARKIVFOTO: HELGE SUNDE