Avtalen revolusjonerer salget av flybilletter i Norge. I Europa finnes bare ett liknende tilbud, der en tysk matvarekjede nylig er begynt å selge flybilletter parallelt med melk, brød, mel og dopapir.

— Med dette gjør vi det enklere for folk å kjøpe flybilletter. Skal man kunne holde prisene på flybilletter nede må det være så enkelt som mulig å skaffe seg dem. Da må vi også være der folk er. Ingen annen bedrift i Norge har så hyppig kontakt med kundene som Narvesen. Og jo flere billetter vi selger, jo billigere skal det bli å fly, hevder markedsdirektør Carl Størmer i Norwegian overfor Bergens Tidende.

I løpet av noen måneder skal samtlige 440 Narvesen-kiosker og de 3000 ansatte der settes i stand til å kunne selge billige flybilletter for Norwegian. 22 av disse kioskene ligger i Bergen og Hordaland for øvrig. De første kioskene blir utstyrt for flybilletter allerede i mai. Etter hvert vil selskapet også starte salg av flybilletter som sms-tjeneste over mobiltelefon.

— Det kommer til å bli svært enkelt å kjøpe flybilletter. Alle Narvesens utsalg blir utstyrt med et elektronisk display. For kunden er det bare å gi beskjed om at man ønsker en flybillett. Ekspeditøren trykker på displayet og spør hvor og når kunden vil reise. Så betaler man med kort, og får automatisk ut kombinert bekreftelse, kvittering og reisedokument, som man leverer ved innsjekking eller ved utgangen til flyet når skal reiser, sier Størmer.

Han legger til at kunden automatisk vil få den billigste billetten som er tilgjengelig på den aktuelle flyavgangen. Narvesen tar imidlertid 50 kroner i gebyr pr. billett, for øvrig det samme man må ut med når man bestiller hos Norwegian pr. telefon. Dette betyr at det blir en femtilapp dyrere å kjøpe billetten hos Narvesen enn å bestille den på internett.

— Denne avtalen er en innertier for Narvesen og plasserer oss helt i tet i verden når det gjelder å tilby elektroniske tjenester til våre kunder. Flybilletter er et av verdens mest populære elektroniske produkter, men samtidig også et av de vanskeligste å selge fordi både tilgjengelige seter og priser forandrer seg hele tiden. Sammen med Norwegian har vi utviklet en løsning som gjør det lett for kundene våre å kjøpe flyseter, sier Narvesens administrerende direktør Torstein Schroeder.

Carl Størmer utelukker ikke at Norwegian vil selge billetter også andre steder i fremtiden.