Misfornøyde kunder. Det er grunnen til at NSB i desember gjeninnfører rabattsystemet fra før sommeren 2001.

Nå vil det på ny bli maksimal rabatt — 40 prosent avslag for dem som har kjøpt NSBs kundekort - i hele toget på visse ruter. Grønne og hvite avganger, kaller NSB dette systemet. Togene midt i uken peker seg ut som billigtog, mens fredager og søndager blir dyrere.

-Det virker som kundene synes det er enklere å forholde seg til hvite og grønne avganger, sier vakthavende informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Etterlikne flyrabatter

Med det nye rabattsystemet, som nå ender på skraphaugen, solgte NSB-rabatt-billetter etter først til mølla-prinsippet. Jo tidligere du bestilte, jo større sjanse for å få billetter med full rabatt.

Poenget med dette systemet var å etterlikne flyselskapene, og variere antall rabatterte seter med trafikken. Jo flere som vil reise, jo færre får rabatt.

NSB valgte å satse på et slikt opplegg allerede i 1999, før langdistansetogene Signatur ble lansert.

Da et nytt billettsystem var på plass i fjor sommer og gjorde det praktisk mulig, valgte den ferske NSB-sjefen Einar Enger å gå videre på den billettpolitikken forgjengerne Arne Wam og Osmund Ueland hadde staket ut.

Det eneste Enger beholder av det «nye» systemet er noen ekstra rabatterte miniprisbilletter.

Tatt bor alt som er mulig

Gjeninnføring av det gamle rabattsystemet et den siste av en rekke upopulære NSB-vedtak Einar Enger har gjort om.

N I sommer ble det på ny mulig å kjøpe billett om bord i togene. Og du blir ikke kastet før grensen på 30 ståplasser per vogn er sprengt.

N Ueland og Wam delte NSBs tilbud i tre, langdistanse, mellomdistanse og lokaltrafikk. Hvert tilbud skulle markedsføres for seg, med egne navn, farger og togsett. Fra i sommer av heter det bare NSB og tog igjen.

Både rabattsystemet, billettsystemet og uklar markedsføringsstrategi har irritert NSB-kundene, ifølge flere kilder Bergens Tidende har snakket med.

Vanskelig å snu

Men Enger kan ikke snu om på alt fra forgjengerne uten store investeringer.

Setene i langdistansetogene for eksempel, der halvparten av setene i de nye langdistansetogene signatur står feil vei.

Heller ikke at reisende klager på liten bagasjeplass i Signatur-togene, som gjør det tungvint å reise med toget til fjells med stor oppakning og sykkel.

Og ikke at de nye Signatur-togene fremdeles ikke kan gå for full fart.