Brennpunkt-programmet «LO ved kongens bord», som ble sendt 23.august i fjor, handlet om fagbevegelsens angivelige innflytelse på en mulig kommende rødgrønn regjering. I programmet ble blant annet Åslaug Haga intervjuet. Hun hadde på seg en trådløs mikrofon under en privat samtale med Jan Davidsen. Haga var ikke klar over at NRK fortsatt gjorde opptak.

NRK valgte å sende utdrag av samtalen, til tross for sterke protester fra Haga og Davidsen.

Fagforbundet og Davidsen klaget NRK inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), og PFU kom på sitt møte tirsdag fram til en klar, fellende dom, skriver fagbladet Journalisten.