En undersøkelse som TNS Gallup har gjennomført for NHO Transport viser at folk blir mer tilfreds desto oftere man bruker kollektiv transport. 69 prosent av dem som reiser kollektivt ukentlig, er fornøyd. 52 prosent av dem som reiser kollektivt sjeldnere, er fornøyd. Av dem som reiser veldig sjelden, er bare 30 prosent fornøyd.

— Dette viser at kollektivtilbudet er bedre enn mange tror. Hadde det vært motsatt, ville ikke folk kommet tilbake. Nå er det tvert imot et godt utgangspunkt for å få flere til å bli hyppigere brukere, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport til Dagsavisen.

Han mener det er behov for å gjøre noe i de største byene for å få opp kollektivandelen.

— Får vi redusert privattrafikken, får vi frigjort mer kapasitet på veiene til busser og varetransporten, som da kommer lettere fram. Så dette er gunstig for oss alle, sier Stordrange.

Utfordringen blir å sørge for kapasiteten til kollektivtrafikken, slik at den tar unna den økte trafikkmengden, legger han til, og konstaterer at det er nødvendig med en storsatsing for å få alt på plass. Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Gorm Kjernli i transport- og kommunikasjonskomiteen er enig.

— Vi er nødt til å løse transportutfordringene i storbyene med kollektiv, sykkel og gange. Verken økonomien eller miljøet har råd til at køene vokser som skissert, sier han.

Beregninger fra bilistorganisasjonen Norges Automobil-Forbund (NAF) viser at forurensningen fra biler øker dramatisk når de står i kø.