Rå akselerering og kraftig oppbremsing er i ferd med å bli fy-fy i Tide. Hyppige girskifter også. Samtlige bussjåfører i fylkets kollektivgigant skal gjennom kurs i mykere kjøring. Det sparer Tide penger på.

Spare ti millioner

— Hensikten er å spare diesel. Da sparer vi penger, men ikke minst er miljøhensynet viktig. Kan vi spare fem prosent av dieselforbruket, utgjør det over 2000 tonn mindre utslipp av CO2, sier Trond Madsen, Tides avdelingsleder for Fana og Os.

**Les også:

Bussjåførene positive**

Bortimot ti millioner kroner i året kan innsparingen bli, dersom alle sjåfører i Tide makter å oppnå målene for drivstoffreduksjon som ledelsen i selskapet har satt.

I disse dager sitter instruktører og jobber med utarbeidelse av undervisningsopplegget. I løpet av noen uker skal instruktørene ut i trafikken med sjåførene.

Bare begeistring

— Jeg sitter jo her og er litt begeistret. Klarer vi å påvirke kjøreatferden i trafikken får mange det mye bedre. Det blir færre skader, mindre drivstoff og mindre stress. Kanskje får vi mer fornøyde kunder. Nei, jeg klarer ikke å se noe negativt med dette, sier Trond Madsen.

For i Tide innser man at aggressive sjåfører også gjør komforten for de reisende dårligere. Å sitte og bli rykket frem og tilbake i setet er ingen behagelig opplevelse.

— Det handler og om å gjøre hverdagen bedre for sjåførene. Kanskje kan sykefraværet reduseres. Inntrykket er at sjåførene er veldig tente på dette. Det viktige er å få dem med, ikke tre dette ned over hodene på dem.

Girer mindre

Det er Tide avdeling Knarvik som er pionerene i økokjøring. De startet allerede i 2004, og har holdt tre kurs, det siste i mars og april i år. Sjåførene går gjennom en teoridel. Deretter kjører de en testrunde.

— Vi teller antall giringer, vi tar tiden og måler dieselforbruket. I ettertid kjører sjåførene opp den samme runden, får råd underveis fra instruktørene, og så sammenligner vi resultatene, forteller Geir Atle Mjelde, avdelingsleder for Tide i Arna, Osterøy og Nordhordland.

Utslagene på dieselforbruk er i gjennomsnitt over fem prosent, men for enkelte sjåfører er det snakk om reduksjoner på over ti prosent. Antall giringer går også ned.

Kommer raskere frem

Men det kanskje mest overraskende resultatet er at bussene kommer raskere frem gjennom defensiv kjøring.

— Vi snakker ikke om noen dramatisk fartsøkning. På vår testrute går farten i gjennomsnitt opp fra 48 til 50 kilometer i timen, forteller Mjelde.

— Hvordan opplever sjåførene dette?

— Vi har fått litt forskjellige reaksjoner på forhånd. Det er ikke til å legge skjul på at enkelte har vært skeptiske, men etter å ha vært gjennom opplegget er de aller fleste positive, sier Mjelde.

Hva synes du om Tides dieselkuttplaner? Si din mening her.

SÅ MYE KAN SPARES: Utstlipp fra et fullt dekk med biler på Bygarasjen.
Bjørn Erik Larsen
SKAL BLI MILJØVENNER: Tide skal lære opp sjåførene sine i myk kjøring. Det skal gi miljøgevinst.
Bjørn Erik Larsen