EIR STEGANE

— Jeg synes det er rart at de klarer å spy ut fakturaer på løpende bånd, men at det skal være så vanskelig å få tilbake utestående penger, sier Langerud.

Han har skrevet utallige mailer til Bro & Tunnelselskapet AS siden han bestemte seg for å si opp avtalen 3. april i år. Bare noen av dem har han fått svar på.

— Dette synes jeg er altfor dårlig. Det er greit nok at de har startvansker, men autopass-systemet har jo fungert i et halvt år nå. De må gjøre noe med rutinene sine. De måtte jo forstå da de startet at folk etter hvert kom til å si opp avtalene sine også, mener Langerud.

6. juli ba Bro & Tunnelselskapet om å få kontonummeret hans, men det tok likevel tre nye uker før pengene ble overført. Det er bare et par dager siden i overkant av 1300 kroner var tilbake på Langeruds konto.

— Vi kom hjem fra Syden 8. juli, og da lå det en regning i posten på 145 kroner med forfall neste dag. Da la jeg merke til at de krever 300 kroner i tilleggsavgift hvis regningen ikke blir betalt i tide, men hva kan jeg kreve? sier Langerud.

Det er ingenting særskilt med Langeruds sak. Bro & Tunnelselskapet har hele tiden medgitt at han har hatt i overkant av 1300 kroner til gode. Men hvorfor er det så mye vanskeligere å tilbakebetale penger, enn å kreve inn det folk skylder?

— Det er et godt spørsmål. Det har sammenheng med at fakturering skjer med datamaskiner, mens tilbakebetaling skjer manuelt. Det ligger ikke noen policy bak dette. Denne mannen har bare havnet i en uheldig lang kø, sier Tore Skulstad, administrerende direktør i Bro & Tunnelselskapet.

Direktøren er enig med Langerud i at det i dette tilfellet har tatt altfor lang tid, men han kan ikke gi noen tidsgaranti for nye kunder som ønsker å si opp avtalen sin.

— Jeg kan ikke si hvor mange dager eller uker det vil ta neste gang, men det bør ikke gå så lang tid som i denne saken. Vi har hatt mye å ta oss av i oppstarten fordi uventet mange ville ha autopass-avtale, men nå har vi brukt sommeren til å komme oss mer à jour, sier Skulstad.

Langerud sa opp avtalen sin fordi familien kjører lite gjennom bomringen. Nå har han for øvrig bestilt ny autopassbrikke fordi han har oppdaget at regelen om at brukeren betaler bare for en passering i timen, uansett hvor mange bomstasjoner vedkommende passerer, bare gjelder de som har autopassavtale.

FRUSTRERT: 27. juli fikk Stig Langerud tilbake de 1300 kronene han hadde utestående hos Bro & Tunnelselskapet. Da var det neste fire måneder siden han kontaktet selskapet for å si opp avtalen.<p/>FOTO: HELGE SUNDE