Kvalitets— og produktutviklingssjef Knud Einar Søyland i Fjordland AS sier til Nationen at målet er å øke salget av julematproduktene med 15 prosent fra i fjor, mens kommunikasjonssjef Bjørn Brennskaug i Orkla Foods sier at salget av deres julemat vanligvis øker med rundt 10 prosent i desember måned.

fjordland.jpg

Bare for Toros risengrøt øker salget gjerne med 94 prosent i desember.

Men selv om mikrobølgeovnen blir stadig mer brukt i en stresset juletid tror ikke forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) at den tradisjonelle hjemmelagede julemiddagen er på vei ut.

— På julaften spiser vi fortsatt hjemmelaget mat. Julemiddagen er et utrolig viktig måltid, som folk legger mye jobb i, og som vi er tradisjonelt opptatt av. Ribba og pinnekjøttet er ikke truet, mener hun.

Bugge tror at årsaken til at mikrobølgevarianter av ribbe og pinnekjøtt blir stadig mer populært, er at julemat og juleretter nå spises over lengre tidsperioder enn før.

— Økende velstand og interesse for tradisjonelle matretter gjør at vi nå er innom alle slike tradisjonsretter i løpet av juletiden. Samtidig kommer vi ikke unna at førjulstiden er en tid med mange aktiviteter der middagen blir prioritert annerledes enn resten av året, sier hun.

Tall fra SIFO viser at over halvparten av befolkningen spiser svineribbe på julaften og snaue 40 prosent koser seg med pinnekjøtt.