I sommer kjøpte Bente Espeseth fra Florø nye mobiltelefoner av typen Sony Ericsson Xperia Mini til sine to barn

Etter hvert reagerte hun på at regningene var unormalt høye.

— Jeg kjeftet på sønnen min hver måned og sa han måtte skjerpe seg, sier hun til bt.no.

- Svindel

Men det var ikke 15-åringens feil. Da han nylig mistet telefonen, ville Espeseth sørge for at sønnen skulle få en billigere løsning denne gangen.

På Elkjøp fortalte de henne at abonnementet han hadde fra Telenor, med blant annet 2000 meldinger inkludert i prisen, skulle være et av de rimeligste på markedet.

— De stusset over hvorfor 300 kroner sto oppført som «sms-kvittering», forklarer Espeseth.

Butikken ringte Telenor, som hadde svaret: Sony Ericsson-mobilen var levert med automatiske leveringsmeldinger for SMS, en tjeneste som i Norge koster penger.

— Dette er jo ren svindel, sier Espeseth til Firdaposten.

Over 2500 kroner

Også datterens telefon, med et abonnement fra OneCall, var blitt belastet for leveringsmeldinger. På hennes regning var utgiften spesifisert som «diverse forbruk».

Til sammen kostet det Espeseth nærmere 2500 kroner på fem måneder.

Hun har fått pengene refundert fra begge mobiloperatørene, ettersom det var en feil på telefonen.

— Jeg slapp å krangle og fikk pengene tilbake, så det var bra. Jeg ønsker å informere andre om at de må sjekke regningen, og slå av denne unødvendige tjenesten.

— Jeg må innrømme at jeg selv ikke sjekker sånne ting.

Sønnen har nå fått ny mobil, men betraktelig lavere regning.

— Og han som fikk så mye kjeft. Vi har ledd godt av det etterpå, sier Espeseth.

Bare i Norge

Pressekontakt for Sony Ericsson Norge, Erik Sandsmark, bekrefter at telefoner er levert med automatisk leveringsbekreftelse.

— I resten av verden er dette en tjeneste som er gratis. Norge er i særstilling som tar seg betalt for å levere bekreftelsesmelding, sier han.

Alle Xperia-modellene skal være rammet, men ifølge Sandsmark har majoriteten av solgte mobiler ikke den funksjonen. Feilen er nå rettet opp i, etter flere klager fra operatørene.

— Det skal i løpet av de siste fire ukene være fjernet på nye telefoner som selges, sier Sandsmark til bt.no.

Han er usikker på hvor mange kunder i Norge som har denne telefonen og betaler for tjenesten, men sier at modellene er populære.

- Ikke vår feil

  • Som jeg kjenner til har vi hatt to eller tre tilfeller av at folk har betalt for tjenesten ufrivillig, sier Thomas Sandaker, salgs og markedsdirektør i OneCall.

Hos de koster en slik bekreftelsesmelding 0,33 kroner. Sandaker understreker at det ikke er en skjult avgift, men sier det ikke er noe de tjener store penger på, og at det i hovedsak er unødvendig ettersom de aller fleste SMS-er kommer frem.

Til nå har mobilselskapet refundert beløpet til de som har kontakt. Det er ikke sikkert de kan fortsette med. Sandaker mener det er Sony Ericsson som burde holdes økonomisk ansvarlig.

— Dette er ikke noe vi har kontroll over. Det er Sony Ericsson som leverer telefonen med en tjeneste som koster penger, uten å gi beskjed.

— Vår holdning er at kunden ikke skal bli sittende uforskyldt med en stor regning, men det er ikke en policy at vi skal gi penger tilbake, det vurderer vi fra tilfelle til tilfelle.

På OneCalls nettbutikk opplyses det nå om at telefonen kan komme med SMS-kvittering automatisk skrudd på.

Slik slår du av funksjonen

Meldinger –Trykk på menyknapp til venstre på telefonen, velg innstillinger.

Trykk så på «Leveringsrapport» slik at haken blir grå.

Har du hatt dette problemet? Fortell!

David Antonsen