Den 39 år gamle piloten var ute på en treningstur i september i fjor da han måtte foreta en nødlanding. Helikopteret havarerte på et brakketak etter at halerotoren traff noen tretopper ved Eggemoen flyplass på Hønefoss.

Piloten kom uskadd fra hendelsen, men ble kjørt til Ringerike sykehus for en sjekk, ifølge ulykkesrapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport.

Feilvurderte

Nå har Havarikommisjonen konkludert med at årsaken til uhellet var at piloten feilvurderte værforholdene. Han var heller ikke kvalifisert for instrumentflyging som kreves når man flyr i vær med dårlig sikt.

Traff tretopper

Det var sikt på rundt 2 kilometer da helikopterturen startet. Piloten foretok flere øvelser med helikopteret før han foretok en normal avgang fra rullebanen.

Etter kort tid kom helikopteret inn i tett tåke i 200 meters høyde. I et forsøk på å komme seg ut av tåkeskyen la piloten helikopteret inn i en kraftig sving.

Det førte til at han mistet kontroll og kom ut av skylaget i en bratt vinkel mot bakken. I et forsøk på å rette opp helikopteret igjen, kom halerotoren borti noen tretopper.

Deretter fortsatte helikopteret mot en bygning ved flyplassen hvor det kolliderte og ble liggende på siden.

Helikopteret ble betydelig skadet, men flygeren var uskadd og kom seg ut av vraket på egenhånd, ifølge rapporten fra Havarikommisjonen.

Trodde han fløy beint fram

Flygeren har i ettertid forklart at han trodde han fløy beint frem da helikopteret lå i en høyre sving. Da han oppdaget at bakken nærmet seg, dro han styrespaken helt tilbake og trakk opp stigespaken. I det han var i ferd med å klare å rette opp helikopteret, traff han tretoppene.

Han fryktet at vraket skulle begynne å brenne og sparket derfor bort frontruten og kom seg ut. Han løp så til enden av taket og ble deretter heist ned av en traktor som kom til.

Ifølge Havarikommisjonen, var pilotens sertifikater gyldige og det var ikke mistanke om promille. Det ble heller ikke funnet noen tekniske feil på helikopteret.

Statens Havarikommisjon for Transport
Statens Havarikommisjon for Transport