— Det gjelder å henge med på moten. Samtidig er det viktig ikke å ha like klær som alle andre, sier jentene. Kort oppsummert skal det være merkeklær.For jentene i 12-13 årsalderen er det dyre og trange Miss Sixty - bukser som gjelder.

— Jeg har noen klesplagg som er litt utfordrende, som jeg bruker ved spesielle anledninger.Det kan være noen menn som misforstår når vi kler oss slik. Dette har vi diskutert hjemme, sier Nina Lem.

Liker ikke reklamen - Det er ganske mye press. Hvis du ikke har kule klær føler du deg lett utenfor, påpeker Renate Larsen. Hun er lei av ikke å kunne gå forbi en butikk uten å få reklamen for det aller hotteste smelt i fjeset.

Jentene reagerer på reklame av syltynne damer inni en nesten usynlig bikini. De liker heller ikke Solo- eller Stratos-reklamen på tv som begge spiller på sex.

— Stratos og sex har ingenting med hverandre å gjøre, sier jentene.

Ikke tøft med lite klær Guttene i 7A derimot synes reklamen er super. De får kjeft av jentene for å være for sex-fikserte.

Det er ikke tøft med bare mager eller altfor tettsittende, utringede klær, mener jentene.

— Da prøver du å være eldre enn du er. Jeg føler meg ikke helt bra når jeg har for lite klær på kroppen, sier Mari Haahjem.

At hotpants er inn igjen og at buksene må være lavere enn trusekanten er en helt annen sak.

MERKER PRESSET: Renate Larsen (i midten) og de andre 7.klassingene ved Krohnengen barneskole liker ikke mote- og sexpresset de blir utsatt for. Likevel er det viktig for de å være attraktive og følge siste mote.Foto: Oddleiv Apneseth