AGNETHE WEISSER

Så står du der, med glasset i den ene hånden og kanapeen i den andre. Et forsiktig smil, et vaktsomt blikk etter mennesker du har behov for å bli kjent med. Du skal forsøke deg på det amerikanerne kaller «to work the room».

Det er unorsk. Men det er slett ikke bare i diplomatiet eller på mondene cocktailselskaper du skal sirkulere og ta kontakt med ukjente mennesker. Ifølge professor Per Morten Schiefloe, som snart kommer med boken «Sosiale landskap og sosial kapital», er minglingen et ledd i nettverksbyggingen. Og den blir det stadig viktigere.

Vennskap «light»

— Det handler om å prøve hverandre ut. Deretter bestemmer en seg for om det er grunnlag for å fortsette kontakten, om en skal møtes over en kopp kaffe, utveksle informasjon eller samarbeide om noe, sier Schiefloe.

Mekanismene likner på de vi bruker når vi inngår personlige vennskap.

— Men terskelen for kobling er lavere. Du involverer bare en bit av livet, sier Schiefloe.

Når arenaene for mingling er blitt flere, mener han det med urbaniseringen av kulturen og omgangsformen å gjøre. Ofte har folk et felles utgangspunkt eller interesse. Det skal mingles på bransjetreff, på festivaler, vitenskapelige konferanser og faglige samlinger. Og når idémakere og studenter møter næringslivets folk, som under et innovasjonstreff ved NTNU nylig.

Tar sjansen

Her blir det delt ut priser for gode forretningsopplegg. Og mellom prisene er det en lang minglepause med lekker småmat og mineralvann. Studenter skaffer seg kontakter og prosjekter, et regnskapsfirma er ute etter nye kunder, og næringslivsledere kan rekruttere medarbeidere eller finne ideer å satse penger på.

Halvor Gregussen fra Kristiansand og Katrine Høibakk fra Bærum går begge på NTNUs gründerskole, og beveger seg ubesværet mellom banksjefer og næringslivsfolk.

— Først prater du litt om løst og fast. Så setter du inn støtet, sier Halvor.

At sosiale egenskaper er viktig, gir bedriftsleder Herbjørn Skjervold og banksjef Arnstein Hellem klart uttrykk for, der de småprater med Halvor og Katrine. Det er ikke nok å ha et godt produkt eller være faglig dyktig - du må selge deg selv.

På spørsmålet om nordmenn kan mingle, svarer First Tuesday-grunnleggeren Bjørn Semundseth:

— Egentlig ikke. Men vi er kommet et stykke på vei. Og det er ikke nok å knytte kontakter gjennom virtuelle nettverk som Facebook. Vi trenger fysiske møteplasser. Mange har problemer med å ta det første skrittet under en samling. Men alle er glade for selv å bli kontaktet.

- Tenk på noe hyggelig

— Fokuser på det du selv synes er hyggelig, er rådet fra professor Hans M. Nordahl. Han forsker på sosial angst, en lidelse hver og en av oss kan føle et snev når utfordringen er å mingle blant ukjente.

— Redselen for å bli oversett eller ignorert kan føre til at du velger en tryggingsatferd, og klumper deg sammen med folk du kjenner fra før. Du forestiller deg pinlige situasjoner. Derfor er det lurt å tenke over forventningene i forkant. Still spørsmålet til deg selv: Hva er det verste som kan skje når hyggelige mennesker snakker med andre hyggelige mennesker? Hvor sannsynlig er det at det skjer en katastrofe?

Redd for å være innpåslitne

Et problem for nordmenn er skrekken for å være påtrengende.

— Det gjelder å forberede seg mentalt. Selv synes du jo at det er positivt når folk kommer bort til deg. Den innstillingen kan du anvende på andre. Og du trenger ikke si noe veldig intelligent for å legitimere kontakten. Det handler mer om å hilse høflig og si noe sånt som at «hyggelig å treffe nye folk» og «kan vi prate litt», sier Nordahl.

Også redselen for å bli låst til én person kan spille inn.

— Poenget med mingling er jo at vi skal sirkulere. Å treffe mennesker er en viktig del av en konferanse eller samling. Noen ganger stopper vi opp og utdyper kontakten, andre ganger kan være høflige og si med blikkontakt at «det var hyggelig å hilse på deg, vi snakkes senere. Men nå må jeg mingle videre».

MINGLEPAUSE: Noen svermer som biene rundt honningen, andre klumper seg forsiktig sammen med sine egne. Men du kan trene deg opp til å takle minglesamvær, ifølge ekspertene.
agnethe weisser
SMÅPRATER: Å være faglig dyktig eller å ha en god idé, er ikke nok. Du må også ha sosiale antenner, mener investor Herbjørn Skjervold, studentene Halvor Gregussen og Katrine Høibakk og banksjef Arnstein Hellem.
agnethe weisser