Et regnestykke som Dagsavisen har gjort, viser at en familie på fire som reiser fram og tilbake med fly til Spania i løpet av sommeren, er ansvarlig for like mye CO2-utslipp som ved å kjøre bil et helt år. Transportøkonomisk Institutt og Fremtiden i våre hender bekrefter tallene.

— For miljøet er det ikke verre måter å reise på enn ved å fly, derfor vil vi redusere flytrafikken, sier forskningskoordinator Mekonnen Germiso i Fremtiden i våre hender (FIVH).

Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken er enig.

— Flytrafikken må ned, det er det ingen tvil om. Jeg vil ha en avgift som er så høy at veksten i flytrafikken blir kraftig redusert, sier han.

Fagsjef Isak Oksvold i Bellona understreker at en slik avgift må gjelde internasjonalt, og ikke bare i Norge. Han er samtidig forundret over det han mener er manglende interesse hos flyselskapene for alternative drivstofftyper.

— Det er rart at selskapene ikke etterspør alternativer ettersom tilgangen på olje er usikker sett i et trettiårs-perspektiv, som er den gjennomsnittlige levealderen på fly, sier Oksvold.