Trafikkanalytikere Aftenposten har snakket med sier det er dette som må til. I Nasjonal transportplan skal det deles ut 26,1 milliarder kroner til kollektivtransport. Men byene må selv komme med gode forslag til hvordan de skal få bort bilene.

— Jeg tror dette er helt riktig. Hvis du skal få folk til å endre reisemønster til og fra jobb er dette veien å gå, sier avdelingsleder for samfunnsøkonomi i Cowi, Bent Sverre Mehammer, til Aftenposten.

— Dagens bypakker ligger milevis unna det som er målet i klimaforliket. Jeg tror de grepene som Regjeringen varsler, er det som kan snu utviklingen, sier Bård Norheim, daglig leder i Urbanet Analyse til avisen.

Målet er at de store byene skal bli mer kollektivbasert enn bilbasert, og på sikt å kunne håndtere befolkningsveksten.

— Om 10-20 år blir transportutfordringen fundamental. Vi må møte dette nå. Dersom vi ikke gjør det, blir vi et folk i kø som sitter i bil, forurenser og irriterer oss. Det vil være dårlig for miljø og helse, sier helseminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Men forslaget blir kritisert av ordførere og byrådsledere i Oslo, Bergen og Trondheim. Og Frp mener forslaget er frekt.

— Først må Regjeringen sørge for å bygge ut kollektivtilbudet. Det er stappfullt i dag både på busser, trikker og T-bane. Og når det er et godt tilbud, så bør Regjeringen belønne dem som vil reise kollektivt i stedet for å straffe bilistene, sier andre nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, til Aftenposten.