Den helseskadelige gassen skal ha sivet inn i cockpiten på fly av typen BAe 146. En rekke rapporter viser at både passasjerer og piloter er blitt syke, skriver Teknisk Ukeblad.

Fra 1994 til 1997 jobbet Susan Michaelis som pilot i det australske flyselskapet National Jet Systems på flytypen BAe 146.

– Kort tid etter at jeg begynte å fly BAe 146, ble jeg dårlig. Øynene og nesen rant, og jeg fikk voldsom hodepine. Medisinske tester har konkludert med at jeg har fått kroniske skader som følge av eksponering for kjemikalier, sier Michaelis til bladet. Flytypen hun fløy brukes nå midlertidig av SAS mellom Stavanger og København, og en ny modell mellom Gardermoen og London.

I boken «Aviation Contaminated Air Reference Manual» dokumenterer Michaelis hendelser i internasjonal luftfart hvor piloter og kabinansatte trolig er blitt skadd av gass fra jetmotorer.

John Kristoffersen, medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, støtter Michaelis og mener at flytypen BAe 146 bør forbys.

– Med såpass stor helsefare som dette flyet representerer, bør det forbys etter arbeidsmiljøloven, mener han.

Presseansvarlig i SAS-konsernet, Elisabeth Manzi, sier at hun ikke kjenner til at piloter eller kabinansatte er blitt syke av å jobbe i denne flytypen og at alle krav fra myndighetene er oppfylt.