Regjeringens nye forlag til lov om eiendomsmegling skal gi boligkjøperne større sikkerhet og oversikt når de står foran den kanskje viktigste investeringen i sitt liv.

Lovforslaget er stort sett godt mottatt, men bransjen reagerer kraftig på at meglerne får plikt til å skrive regning på jobben de har gjort etter at oppdraget er utført – selv om oppdraget er provisjonsbetalt.

– Be om juling

– Det er å be om juling. Det vil øke antallet unødvendige konflikter mellom meklere og selgere, sa styreleder Svein Drogseth i Eiendomsmeglerforetakenes forening, som inviterte finansministeren til debatt om lovforslaget tirsdag.

Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, er også skeptisk.

– Dette er et unødvendig og arbeidskrevende forslag som vil skape masse misnøye, sa han.

Huseiernes Landsforbund-sjef Peter Batta er enig.:

– Forslaget kan blir fordyrende for kjøper, mener han.

Ikke min jobb

Men Halvorsen gir ikke ved dørene. Hensikten med forslaget er å gjøre forbrukerne mer prisbevisste på eiendomsmeglertjenester, sier hun.

– Det er ikke myndighetenes oppgave å bidra til å holde antallet konflikter nede ved å videreføre et system som gjør det vanskelig å vurdere meglernes krav, sa Halvorsen, som ikke skjønte hvorfor det er vanskeligere for meglere å skrive regninger enn eksempelvis advokater.

– Hensikten med forslaget er å legge til rette for at vanlige forbrukere får bedre oversikt over markedet. Jeg hører dere piper om noe. Det tyder på at vi har gått akkurat passe langt i lovforslaget, sa hun.

24 timer

Samtidig signaliserte Halvorsen at hun er åpen for å justere den såkalte 24-timersregelen ved boligsalg, som trådte i kraft fra nyttår.

Forskriften senker farten i budrundene ved at meglere ikke kan formidle bud med kortere frist enn 24 timer etter siste annonserte visning.

Under seminaret tirsdag kom det blant annet forslag om at første bud må stå minst 24 timer.

– Nå skal vi samle erfaringer, og så vil vi etter hvert vurdere om det er nødvendig å justere forskriften. Intensjonen med forskriften skal uansett stå fast, sier Halvorsen.

Lua i hånda

Halvorsen mener kundeforholdet ved bolighandler er ubalansert. Mens bolighandel er dagligdags for meglerne, kan det gå årevis mellom hver gang en kunde kjøper hus.

– Mange forbrukere står med lua i hånda. Det er 17 år siden jeg kjøpte bolig, og jeg hadde følt meg småusikker selv i møte med en megler, sa Halvorsen.

Svein Drogseth i Eiendomsmeglerforetakenes Forening kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av kundeforholdet.

– Vårt inntrykk er at forbrukerne henter flere anbud og forhandler aktivt om meglertjenester. Gjennomsnittlig meglerprovisjon i Oslo har sunket til 1,4 prosent i Oslo. Det er uttrykk for betydelig konkurranse og forbrukermakt, mener han.

Holm, Morten