Søsterfartøyet, KNM «Ramnes», skal til det lille kongeriket Tonga i Stillehavet. Begge skipene er rundt 30 år gamle, og har tjenestegjort som havnefartøyer i Sjøforsvaret før de ble overflødige. Ingen av dem har ført våpen.

— De ble tatt ut av drift for et drøyt år siden, sier Bjørn Stavrum i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO), prosjekt avhending.

FLO har avtale med Norsk Megling & Auksjon i Bodø som har stått for salgene. Fartøyene ble lagt ut for salg på finn.no.

— Det var ikke vanskelig å selge dem, sier Stavrum.

Tilfeldig nettsøk

De kongolesiske kjøperne snappet opp KNM «Torpen» på det norske salgsnettstedet.

  • Det skjedde mens jeg ferierte i Frankrike. Jeg trengte en ny båt og gjorde flere søk internasjonalt på nettet. At jeg fant akkurat «Torpen» på finn.no var en ren og skjær tilfeldighet. Da hadde jeg allerede vurdert flere andre tilbud i Portugal, Spania og Hellas uten å finne noen som var gode nok, sier den glade nye eier, Jean Philippe.

Fornøyd med handelen

Han er godt fornøyd med handelen til 2,2 millioner, samme pris som også søsterfartøyet ble solgt for.

  • Båten er godt vedlikeholdt og i svært god stand, sier Philippe.

Han viser rundt i lugarer, bysse og på broen. Han vil beholde navnet «Torpen» når han setter lastebåten inn i tjeneste i Kongos største havneby, Pointe-Noire. Der vil skipet bli benyttet til frakt av varer eller materialer for større selskap som driver innen olje eller utvinning av metaller. Pointe-Noire er ikke bare Kongos største havneby, men også landets største industriregion ved siden av hovedstaden, Brazzaville.

  • De store selskapene som opererer i området har ofte behov for å få utført mindre fraktoppdrag. Det er mitt forretningsområde, sier Jean Philippe, som disponerer tre lastebåter og to lektere.

Via Las Palmas

Med seg til Bergen har Jean Philippe tatt Thierry Loshouarn, som skal være skipper på «Torpen». Foreløpig ligger båten til kai ved Skjøndal Mekaniske verksted Laksevåg, rett på utsiden av Puddefjordsbroen. Når de om få dager setter kursen sørover, vil de ha med en norsk maskinmekaniker og enda et norsk besetningsmedlem som skal hjelpe dem å bli skikkelig kjent med båten.

Første anløp blir Boulogne-sur-Mer i Nord-Frankrike.

— Der vil vi se an været før vi går videre. Vinterstormene har jo herjet i Frankrike den siste tiden. På turen videre til Kongo vil vi også anløpe Las Palmas, sier Jean Philippe.

Søsterfartøyet «Ramnes» legger i neste uke ut på en enda lengre seilas, like til Stillehavet. Selveste finansministeren fra den lille stillehavsøya kom like til Norge for å undertegne kjøpekontrakten.

Rune Berentsen
John Lindebotten