INGVILD RUGLANDJON TUFTO

Norwegian Hull Club må nok en gang punge ut etter et skipsforlis. Den siste store saken for bergensfirmaet var Rocknes-forliset, som skal ha vært kaskoforsikret for 500 millioner kroner i Norwegian Hull Club.

Denne gangen er det snakk om langt lavere summer.

Frakteskipet MV Hyundai no 105 kolliderte med en oljetanker utenfor kysten av Singapore natt til søndag. Skipet hadde 4200 biler om bord og et mannskap på 20. Alle overlevde, og ingen ble skadd.

— Alle bilene sank, men det var ingen lekkasje fra tankeren, opplyste en talskvinne for havnemyndighetene i Singapore etter forliset.

— Selv om forliset er tragisk nok, er dette et mellomstort havari for oss, sier havaridirektør Jostein Egeland i Norwegian Hull Club.

Skipet er fra 1985 og forsikres ut fra dagens verdi. Ifølge Egeland er den «midt på treet».

— Selv om det koster penger, er dette til å leve med, sier Egeland.

Forsikringssummen blir utbetalt umiddelbart ettersom skipet har sunket. Det er bare selve skipet som er forsikret hos bergenserne, ikke lasten.

Ettersom dette dreier seg om en kollisjon, vil Norwegian Hull Club forsøke å få noe av pengene tilbake igjen fra motparten. I 2002 måtte selskapet punge ut etter at to bilskip havarerte på to måneder. Totalt kostet dette selskapet 30 millioner kroner.

Skipet eies av det koreanske selskapet Yukor, der norske Wilh. Wilhelmsen eier 40 prosent og svenske Wallenius 40 prosent. Resten tilhører Hyundai og Kia. Skipet var på vei fra Det fjerne østen til Europa, med biler av merkene Hyundai og Kia.

— Skipet ligger nå på 40 meters dyp, og er ikke til hinder for skipsfarten. Bergingen av skipet og lasten er nå en sak for forsikringsselskapene, sier informasjonsdirektør Hans Christian Bangsmoen i Wilh. Wilhelmsen til Bergens Tidende.

— Hva vil skje med bilene?

— De vil helt sikkert bli vraket. Bilene kan ikke brukes etter et slikt forlis, sier han.