— MS «Nordlys» må i likhet med alle andre passasjerskip inn til en årlig inspeksjon, sier kommunikasjonsrådgiver Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til Aftenposten.no.

Det siste tilsynet av MS «Nordlys» ble foretatt på Sjøfartsdirektoratets stasjon i Bergen, 1. april i år. Dette skjedde i forbindelse med fornyelse av skipets passasjersertifikat.

- Vår inspektører gjennomgikk hele skipet, og det ble gitt tre pålegg, opplyser Aarhus.

Manglende brannsikkerhet

To av påleggene gikk på brannsikkerheten i skipet:

— Begge disse avvikene ble rettet innenfor den korte fristen som ble gitt; 16. april, sier Aarhus.

Livbåt-kran ikke testet

— Det ble også påpekt at en av kranene som livbåtene henger i, ikke var fysisk funksjonstestet, slik det kreves.

— Dette er alvorlig, og den pålagte testen ble utført samme dag som båten var til inspeksjon, sier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Elektrisk anlegg testet i 2008

Det elektriske anlegget om bord i hurtigruteskipene testes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Slike tilsyn utføres hvert femte år.

— Det ble ført tilsyn med det elektriske anlegget våren 2008. Så MS «Nordlys» skulle ha nytt tilsyn i 2013, sier pressetalsmann Arvid Christensen i DSB til Aftenposten.no.

Detaljene i hva som ble funnet av feil i 2008, har han foreløpig ikke kjennskap til.

I god stand

Ifølge Det Norske Veritas var hurtigruteskipet Nordlys i god stand.

- Klassemessig er skipet i god stand, sier kommunikasjonssjef Aage Enghaug i Det Norske Veritas.

Det betyr at selskapet har gjennomført de kontrollene det skal ifølge skipets klassifisering. Veritas har ikke funnet kritikkverdige forhold, og skipet har ikke fått pålegg av noe slag..

— Vi har ikke hatt noe å utsette, og var sist om bord på inspeksjon i Bergen i april i år, sier Enghaug, som ikke har noen teorier om hva som kan ha skjedd.

— Det vil vi få svar på først under sjøforklaringen som finner sted i etterkant, sier Enghaug.