Frankrike feirer i år de første 25 år med vellykket lyntogtrafikk. Med en toppfart på 320 kilometer i timen, har lyntogene skapt dårlige tider for flytrafikk mellom for eks. Paris og Lyon, Brussel og London.

I tillegg til kortere reisetid fra sentrum til sentrum, tilbyr lyntogene, eller TGV som er den franske betegnelsen (Train à Grande Vitesse) en komfort som flyet ikke kan måle seg med. All støy er kraftig dempet, og på sporene som er spesielt bygget for TGV flyter togene av gårde uten den dunkingen folk vanligvis forbinder med en «gammeldags» togreise.

Og så slipper man, enn så lenge, å stå i endeløse køer for innsjekking og sikkerhetskontroll.

Sjanseløs med fly

Det startet i 1981 med forbindelsen Paris-Lyon, og siden har det bare ballet på seg. Nå er det 50 daglige avganger fra Paris på denne strekningen. Reisetiden er helt nede i 1 time og 55 minutter på en distanse som måler ca. 450 kilometer. Det er bare én mil kortere enn Bergensbanen, der selv ekspressen bruker 6 timer og 34 minutter.

I praksis betyr det at den som befinner seg i området rundt jernbanestasjonen Gare de Lyon i Paris, og foretrekker fly, ikke ville ha kommet i luften før toget stanser i Lyon.

— På reiseavstander opp mot 1000 kilometer er togene våre en hard konkurrent til flyene, sier Laurent Baron, produksjonssjef for lyntogene hos Alstom.

Alstom-konsernet er dominerende på det franske markedet når det gjelder lyntog, men det canadiske selskapet Bombardier spiser seg innpå, med fabrikkanlegg i Nord-Frankrike.

— Og siden starten i 1981 har ennå ingen passasjer på TGVen mistet livet, opplyser Baron med synlig stolthet.

Det er ikke små tall det dreier seg om. 28. november 2003 feiret TGV passasjer nr. 1 milliard. Passasjer. nr. 2 milliard ventes å ta plass i løpet av 2010.

To etasjer

Det ser altså ikke ut til være grenser for veksten til TGV. Fra Paris strømmer togene ut i alle retninger fra stasjonene Gare du Nord, Gare de l'Est, Gare de Lyon og Gare Montparnasse. Det er naturlig at langt de fleste avgangene går ut fra Paris og regionen Île de France, hvor det bor 10-12 millioner mennesker.

Men med 50 avganger bare i retning Lyon, er det grenser for hvor mange flere avganger som kan settes opp uten å måtte bygge nye spor. Det endte med at de franske statsbanene, SNCF, bestilte dobbeltdekkere hos Alstom for trafikken mot Lyon og Marseille. Ett standard togsett på 200 meters lengde kunne da øke passasjertallet fra 350 til godt over 500.

De franske statsbanene, SNCF, har lenge ønsket å utvide lyntogtrafikken innover i Tyskland. SNCF har satt seg som mål å nå Frankfurt, Stuttgart og München innen 2022. Til da er det også et mål å ha opprettet TGV-forbindelse til Zürich, Bern og Milano.

I STARTBLOKKENE: Lyntog av edleste rase står alltid klare til start på de store jernbanestasjonene i Paris. Her er de oppstilt på Gare Montparnasse, der togene kjører mot Rennes, Nantes, Bordeaux og Toulouse. FOTO: JOHN LINDEBOTTEN.