• Jeg tror det vil komme mange nye flyruter fra Bergen. Det er jo ikke nødvendig at alle utenlandsruter må gå fra Oslo. Flere og billigere flyreiser fra Bergen er en viktig del av fremtiden for oss i Norwegian.

Dette er budskapet fra sjefen i lavprisselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, når selskapet kommende uke etablerer tre nye flyruter fra Bergen.

Førstkommende torsdag er det klart for ny direkterute seks dager i uken mellom Flesland og Stansted-flyplassen i London med billettpriser helt ned til ca. 300 kroner pr. vei. Og to dager senere — lørdag 3. april - er det grønt lys for ukentlige avganger til Nice på den franske Middelhavskysten og Murcia, like ved Alicante i Spania.

Dessuten har Norwegian nylig annonsert enda en ny bergensrute. Den skal gå hver fredag til Dubrovnik i Kroatia fra 25. juni.

— Norwegian skal øke sakte, men sikkert på Bergen, sier Kjos. I sommer legger selskapet ut tusenvis av sommerbilletter til 295 kroner pr. vei på alle flystrekninger i Sør-Norge og 475 kroner mellom Sør- og Nord-Norge.

Mer Bergen - Oslo

Norwegian vil etter hvert satse på flere avganger mellom Bergen og Oslo for å styrke seg i konkurransen med SAS Braathens. Dessuten ser Kjos flyruten Bergen - Trondheim som et naturlig vekstområde for selskapet. Og etter hvert vil det altså dukke opp flere nye utenlandsruter, lover han.

— Bergensrutene går i dag veldig bra. Bergen er isolert sett en overskuddsoperasjon for Norwegian. Derfor er Bergen et helt naturlig satsingsområde. Først og fremst er målet vårt å fylle opp flyene innenlands i rushtidene, og bruke overskuddskapasitet på roligere tidspunkt til nye utenlandsruter. Den filosofien vil vi også følge fremover. legger Kjos til.

Militær pilot

Bjørn Kjos kom på mange måter inn bakveien i sivil norsk luftfart i 1993. Men han er likevel en gammel ringrev i luften. I 12 år satt han nemlig bak spakene som militær pilot i superraske Starfighter og F-104.

Den gangen var målet å bli flyger i SAS. Men han manglet en eksamen da selskapet hadde sitt store opptak av nye piloter i 1977/78. I stedet ble det jus og advokatpraksis. Og dermed skulle man jo tro at drømmene om luftfart var beseglet for godt.

Men den gang ei. Kjos hadde nemlig noen kamerater i det vesle flyselskapet Buy Bee, som fløy charter og ruter langs Vestlandskysten på oppdrag fra Braathens. I 1993 gikk Busy Bee konkurs, og kompisene kom til advokat Kjos for å spørre om råd.

— Jeg bad dem dra i gang sitt eget flyselskap. For det var jo behov for dem i flymarkedet. Gutta ble i fyr og flamme. Min jobb var å hjelpe dem med å etablere selskapet, få startkapital og overta flyene. Det endte med at jeg selv ble sittende med den eierandelen andre ikke ville ha.

Tjente 50 millioner

Slik ble Norwegian Air Shuttle til. Selskapet kom raskt i gang med kystrutene på oppdrag fra Braathens. Men på slutten av 90-tallet ble det en voldsom ekspansjon og kapasitetsøkning i norsk luftfart. Kjos var bekymret, og skjønte at det vesle selskapet måtte ha flere bein å stå på. Derfor kjøpte man opp helikopterselskapet Lufttransport, som var Nordens største på ambulanseflyging. Kjos & co investerte 300 millioner kroner og tjente raskt 50 millioner på investeringen.

Egentlig kan både Kjos og hans mange passasjerer takke SAS for at Norwegian kom på vingene høsten 2002. Da SAS kjøpte Braathens, sa man nemlig opp avtalen med Norwegian Air Shuttle på kystrutene på Vestlandet.

— Da hadde vi to muligheter. Enten legge ned, eller starte lavprisruter med store jetfly av typen Boeing 737. Vi så jo at det var plass til en ny aktør i markedet. Men betingelsen for å lykkes, var at bonusprogrammene på innenlandsruter forsvant. Det sørget Konkurransetilsynet for. Dermed kunne vi gå i gang.

Snart sprenges en ny grense. Da blir det mulig å kjøpe flybilletter med Norwegian i alle landets Narvesenkiosker.

BILLIG: - Jeg ønsker at alle skal ha råd til å fly, sier sjefen i lavprisselskapet Norwegian, Bjørn Kjos. Nå starter han tre nye flyruter fra Flesland og lover enda flere lavprisavganger. <br/>Foto: HÅVARD BJELLAND