– Vi jobber for en landsomfattende garantiordning. Det er målsettingen vår, sier administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening (TL) til Dagsavisen.

Daværende Oslo Sporveier, som i dag heter Ruter, innførte sin reisegarantiordning allerede i 2005. Også NSB har hatt en lignende ordning i mange år. Fra 1. januar blir den utvidet til å omfatte forsinkelser og innstilte tog som Jernbaneverket kan lastes for. Men den nye ordningen som det jobbes for, vil sette de to førstnevnte i skyggen.

– Ordningen vil gjelde alle som reiser kollektivt. Den vil omfatte de 320 millionene som reiser med buss i året, og ikke bare de 104 millionene som reiser med trikk og T-bane og de om lag 50 millionene som reiser med NSB, påpeker Aubert.

Utgangspunktet for forslaget var et krav fra Forbrukerrådet om en klagenemnd for dem som opplever problemer når de reiser kollektivt, forteller Aubert. (©NTB)