— Norwegian har alltid lave priser, og Finnair har veldig mye tilbud. Så jeg tror dette blir interessant for kundene. De vil få mye billigere reiser til Østen, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til NTB.

Hvor billig en flytur til Beijing eller Tokyo vil bli, er ennå for tidlig å si, men Norwegian-direktøren lover at reiselystne nordmenn som drømmer om eksotiske turer til Asia, vil få muligheten til å sikre seg lavprisbilletter til destinasjoner i Østen om kort tid.

— Vi håper så snart som mulig, men det tar tid å integrere prosessene, kanskje i løpet av høsten. Vi håper i hvert fall å få det til i 2008, sier Kjos.

Tredje størst

Finnair er i dag en betydelig aktør på reiser til Østen. Bare Air France-KLM og Lufthansa er større enn den finske flygiganten på Asia-turer.

— Med dette oppkjøpet får vi anledning til å reise for eksempel fra Trondheim til Beijing. Det er den desidert korteste veien å fly via Helsingfors, sier Kjos. Han antyder dermed at ved siden av billigere billetter skal reisetiden i hvert fall ikke bli lengre enn hos konkurrentene.

Norwegian har siden starten i 2002 utviklet seg til å bli Skandinavias største lavprisflyselskap. Bjørn Kjos er sikker på at oppkjøpet av lavpriskollegaen FlyNordic kommer til å styrke Norwegians posisjon både i Norden og på det europeiske markedet.

— Det er naturlig å danne større og sterkere allianser, og da endte vi opp med å kjøpe FlyNordic, som befester posisjonen vår. Vi får et sterkt nettverk ut fra Sverige og får også et strategisk samarbeid med Finnair, sier Kjos.

Direkteruter

Norwegians oppkjøp og styrkede posisjonering i flymarkedet vil føre til en kraftig økning i rutetilbudet. Dersom oppkjøpet går i orden, vil Norwegian og FlyNordic for alvor ta opp konkurransen med SAS på direkteruter innen Norden.

— Vi får mange flere ruter og rutetilbudet blir bedre. Nå vil du kunne reise direkte, for eksempel fra Luleå til Bergen, uten å måtte kontakte flere selskaper for å booke deg gjennom, sier Kjos. Han lover at lave priser vil prege selskapene også etter at oppkjøpet er gjennomført, enten det dreier seg om forretnings-, ferie- eller fritidsreiser.

Oppkjøpet skal ifølge intensjonsavtalen skje innen utgangen av andre kvartal i år, og er avhengig av endelige godkjennelser. Bjørn Kjos frykter ikke at norske konkurransemyndigheter skal velte avtalen.

— Nei, dette er en internasjonal arena med konkurranse så det holder, så vi frykter ikke det.

Opsjon

Oppkjøpet finansieres ved at Finnair får aksjer og opsjoner i Norwegian. Etter kjøpet kontrollerer Finnair over 5 prosent av aksjene i Norwegian.

Om det finske flyselskapet også benytter opsjonene innen utgangen av 2008, stiger eierandelen til om lag 10 prosent.

Finnair kjøpte FlyNordic i 2003. Lavprisselskapet beholder sitt navn og varemerke etter at Norwegian har overtatt selskapet, og vil også fortsette chartertilbudet. FlyNordic og Norwegian har samarbeidet siden 2003.

KINA: Frister det med en tur til Kina, i tide til OL i 2008 kanskje? Nå kan billettene bli billigere. På bildet feirer kineserne at det blir OL i Beijing.
Foto: Scanpix