Ifølge indeksen som Air Quality in Europe utarbeider, var Oslo i går den byen i Europa som hadde aller dårligst luft.

Men Bergen har de siste dagene har langt dårligere luft enn Oslo. Slik var det også i går. Europas verste luft ligger som et lokk mellom de syv fjell.

Det er det EU-finansierte informasjonsorganet CITEAIR som står bak sammenligningen av luftkvalitet mellom byene. Den er basert på luftmålinger fra 63 byer over hele Europa. Målingene oppdateres gjennom hele døgnet.

— En påminnelse

Men ingen av byene er i nærheten av de forholdene som nå er i Bergen. Selv gjennom helgen, når trafikken ikke er så stor som på hverdagene, har målingene ligget skyhøyt her i byen.

Målestasjonen på Danmarks plass har vært over grenseverdien for nitrogendioksid (NO2) i flere timer både på lørdag og søndag.

På lørdag skjedde også noe helt uvanlig: målestasjonen ved rådhuset kom også over grenseverdien for nitrogenoksid.

Dette er en såkalt referansestasjon, som er plassert noe tilbaketrukket fra den største trafikken. Referansestasjonen skal si noe om den gjennomsnittlige luftkvalitet som rundt 100.000 mennesker utsettes for.

— Jeg kan ikke huske at vi har registrert så høye verdier av nitrogendioksid på denne målestasjonen i sentrum før. Dette er en påminnelse om den alvorlige situasjonen vi har nå, sier leder for helsevernetaten, Ingvar Tveit.

Søker hjelp nasjonalt

På torsdag gikk Bergen kommune ut med en oppfordring om at de som kunne burde jobbe hjemmefra eller eventuelt forskyve arbeidstiden.

Tilsynelatende har ikke det hatt noen effekt.

Tveit sier at han er overrasket over at byluften har vært så dårlig også i helgen.

–Vi har jo tidligere først og fremst sett på dette som et rushtidsproblem når folk skal til og fra jobb. Så store problemer som dette har vi lite erfaring med, sier Tveit.

Han innser at løsningene ikke er åpenbare.

— Vi må nok kanskje også rådføre oss med nasjonale myndigheter her, sier Tveit.

Den enkleste løsningen er likevel et væromslag med mindre kulde og mer vind.

Men det ser ikke ut som om vi får hjelp fra værgudene. Ifølge Yr.no vil de kalde og rolige været vedvare hele denne uken. Lokket over Bergen kan dermed bli liggende.

- Som vegger i en gryte

  • De syv fjell er sjarmerende, men ikke når de fungerer som vegger i en gryte, sier Tveit.

I dag regner han med at vi får nok en dag med svært mye forurensing.

— Mandager gir mye trafikk og vi har ikke så mye å stille opp med. Dette er ingen god situasjon for Bergen, sier Tveit.

The Nguyen Thanh er ansvarlig for nettsiden luftkvalitet.no, som drives av Norsk institutt for luftforskning (NILU). Han slår fast at Bergen har en ekstrem situasjon.

— Dette er unikt. Kaldt og rolig vær kan skape slike ekstreme forhold i nordlige land. Men en skal huske på at de høye verdiene først og fremst sier noe om de spesielle klimatiske forholdene nå, sier Thanh.

Han mener også at det er vanskelig å få løse problemene.

— I vårt velferdssamfunn har vi gjort oss avhengige av bilen. Folk skal på jobb og hente og bringe barn, påpeker han.

Mangler tiltak

I Statens forurensingstilsyn (SFT) har de også registrert at det er mye forurensing i Bergen nå. Seniorrådgiver Roar Gammelsæter i SFT sier at det er kommunen som har myndighet til å pålegge forurenser å iverksette tiltak når grenseverdiene brytes.

Han vedgår likevel at verktøykassen ikke er særlig velfylt.

-Det store problemet i Bergen nå er nitrogendioksid, som i all hovedsak kommer fra trafikken. Per i dag har en få tiltak som kan redusere NO2-nivået når en slik akutt situasjon oppstår, sier han.

En mulighet for å begrense biltrafikken i de verste områdene er å legge avgifter på dem som skal kjøre inn.

— Vegdirektoratet har fremmet et forslag til ny forskrift om lavutslippssoner, hvor de kjøretøyene som forurenser mye må betale ekstra for å kjøre inn i lavutslippssonene. Det er et tiltak som kunne hatt effekt under slike forhold, sier Gammelsæter

ILLE I HELGEN: Biltrafikken er den store forurensingssynderen i Bergen. Leder av helsevernetaten Ingvar Tveit er overrasket over at Bergen også i helgen, når det er mindre trafikk, hadde svært høy forurensing.
Eirik Brekke