Jo, den nye Ford Fiesta er godt rustet til den ekstremt harde konkurransen som er underveis i småbilklassen. Mange nye småbiler er alt på plass, og andre kommer til i løpet av året.

Salget av Fiesta starter til sommeren, men bilene kan først leveres fra oktober.

Ford har selvsagt undersøkt hvem som vil kjøpe den nye Fiesta. ý Vi har 7000 Fiesta-kunder i vår database. Detter er våre mest trofaste kunder, men det er likevel viktig å finne frem til de viktigste kjøpergruppene. De fleste er felles med konkurrenter som Volkswagen Polo og Toyota Yaris, men noen få kjøpergrupper er enestående for Fiesta, sier informasjonssjef Jan Johansson i Ford Motor Norge. Han tror for eksempel at Fiesta kan bli viktig som firmabil.

Ford Motor Norge har tatt mål av seg til å selge 600 gamle og 700 nye Fiesta i år, og småbilen skal oppnå en markedsandel på mellom 1,5 og to prosent. I fjor hadde småbileneren Toyota Yaris en markedsandel på 4,6 prosent, mens Opel Corsa og Peugeot 206 endte på 1,9. VW Polo klarte en markedsandel på 1,8 prosent, men kommer i år i ny utgave.

Sjåførbil

Nye Ford Fiesta er en utpreget sjåførbil. Med en meget presis og følsom styring snor den seg lekent og effektivt gjennom svingene, og er ganske sportslig for småbil å være. Fjæringen er fast, men komfortabel, og støydempingen holder også mål.

Et rikt utvalg byr også på et par motorer som bidrar til kjøregleden. Blant bensinmotorene har vi prøvd 1,4-literen med 80 hester. Med dreiemomentet på topp ved 3500 omdreininger, er ikke seigdragingsevnen i femte gir imponerende.

Men holder du turtallet oppe, er den både kvikk og morsom.

Common Rail dieselmotoren er det første resultatet av dieselsamarbeidet mellom Ford og dieselekspertene i PSA Peugeot Citroën. Den lille 1,4-literen er både lett og kraftig, men også den liker at du holder turtallet oppe. Da forsvinner den litt grove diesellyden, og du utnytter de enorme kreftene fullt ut. Et drivstofforbruk på 0,43 l/mil er hyggelig lavt.

Til Norge kommer nye Fiesta også med en 1,3 liters bensinmotor med 68 hk, og en 1,6 liter med 100 hk. I oktober er det bare 5-dørsutgaven som er på plass, Fiesta med tre dører kommer først i februar 2003.

Helt ny og rommelig

Ford Fiesta er nykonstruert fra innerst til ytterst, og storebror Focus har vært modellen. Ford har utviklet sin New Edge-design, og i Fiesta er det meste av de ovale linjer og skarpe vinkler borte. Bilen har likevel et både harmonisk og karakteristisk utseende.

Innvendig er stilen den samme. Førermiljøet er ryddig og tiltalende. Du sitter høyt og ganske godt i førersetet, men sitteputen er i korteste laget, og sidestøtten kunne vært bedre.

Noen detaljer skjermer også helhetsinntrykket bak rattet, som for øvrig er tykt og godt å holde i.

Også girspaken fungerer godt. Men det er ikke laget skikkelig plass til kløtsjfoten når den ikke er i bruk, bryteren for setevarmen er ulogisk plassert på forsiden av setene, og vi hadde satt pris på dødvinkelsoner i speilene. Det er heller ikke overflod av plasseringssteder for ting du gjerne har med deg i bilen.

Utløserknappen for bakluken er derimot fornuftig plassert høyt på dashbordet.

Ford Fiesta har, som de fleste andre småbiler, blitt større. Nærmere bestemt ni cm lengre enn den utgående modellen. Fremragende plassutnyttelse gir meget bra med plass i baksetet. Både benplass og takhøyde er det lite å si på. Du får plass til 284 liter bagasje.

Bakseteryggen kan deles og felles ned.

Bakseteputen kan felles frem for å gi flatt gulv, men den kan ikke deles. Dermed blir det vanskelig med én baksetepassasjer og behov for mye last.

Sikkerhet og utstyr

Nye Ford Fiesta holder godt følge med konkurrentene på sikkerhetssiden. Ifølge Ford er bilen konstruert med tanke på fire stjerner i NCAP kollisjonstesten. Totrinns frontkollisjonsputer og sidekollisjonsputer er standard, mens hodekollisjonsputer både foran og bak er ekstrautstyr. ABS-bremser med bremsekraftfordeling og bremsekraftforsterker er også standard. I motsetning til konkurrenten VW Polo er ikke ESP elektronisk stabilitetsprogram standard, men på et senere tidspunkt vil det bli tilgjengelig som ekstrautstyr.

Fiesta kommer i tre utstyrsvarianter. Ambiente er standardmodellen med bl.a. elektriske vindusheiser foran, høydejusterbart førersete, sentrallås og setevarme. Fiesta Trend har i tillegg detaljer som tåkelykter og fjernstyrt sentrallås, mens Ghia også har klimaanlegg og sidespeil med elektrisk betjening og varme.

Prisene er ennå ikke klare, men tredørs vil koste fra i underkant av 140.000 kroner, mens Fiesta med fem dører vil komme på vel 140.000.

fakta/Ford Fiesta

Type: Femdørs kombi. Data for 1,4i bensin. I parentes 1,4 TDCI diesel)

Mål: Lengde: 3,91, bredde: 1,68, høyde: 1,46, akselavstand: 2,48 meter. Egenvekt: 1035 (1065) kg. Bagasjevolum: 284 (947 liter, bensintank: 45 liter. Dekk: 175/65/14.

Motor: Volum: 1388 (1398) ccm, effekt: 80 hk/58 kW(68/50), maksimalt dreiemoment: 124 (160) Nm ved 3500 (2000) omdreininger.

Forbruk/ytelser: Drivstofforbruk(EU): Bykjøring: 0,86 (0,53), landevei: 0,51 (0,37), blandet kjøring: 0,64 (0,43) l/mil. CO2-utslipp: 151 (113) gram/kilometer. Toppfart: 168 (164) km/t, akselerasjon 0-100: 13,2 (14,9) sekunder.

Pris: Fra rundt 140.000 kroner.

PRAKTISK: Rimelig stort bagasjerom, og med baksetene lagt ned gir bilen blass til nesten 100 liter last.
FOTO: ODDLEIV LYGRE