60 medarbeidere skal lage 8760 radiotimer i året. Høyt tempo, variert musikk, nyheter og populærkultur er noen av de viktigste kjennetegnene på den nye radiokanalen som er i drift fra 1. januar. Mange rutinerte radiofolk fra NRK har tatt steget over til den kommersielle radioen, som skal ha hovedsete i Fredrikstad. I tillegg til solide lenker til ti redaksjoner i regionaviser landet rundt, TV 2-miljøet i Bergen og en stor redaksjon i Oslo, er det lagt et godt grunnlag for å ha en bred nyhetsdekning 18 timer i døgnet.

Spredt eierskap

Lanseringsarbeidet tas hånd om av en egen redaksjon bestående av nyhetsankerkvinne Audhild Gregoriusdotter Rotevatn, popkulturist Brita Møystad Engseth, programdirektør Anne Jortveit og kulturredaktør Odd Chr. Hagen. Det er i dagene frem til nyttår at oppmerksomheten mot den nye radiokanalen skal trappes opp. Målet er en halv million lyttere på kort tid. Og alle som jobber i den nye kanalen er mentalt forberedt på skikkelig slakt, det hører liksom med.

Da Kanal4 leverte konsesjonssøknaden den 4. september i fjor, var det i hovedsak distriktsaviser som sto bak søknaden: Adresseavisen, Agderposten, Fædrelandsvennen, Gudbrandsdølen Dagningen, Harstad Tidende, Vårt Land, NTB og 21st Venture AS. Bergens Tidende hadde også vært med i arbeidet med søknaden og var innstilt på å delta, men styret i BT sa nei. Da konsesjonen ble tildelt Kanal4 den 20. desember i fjor, utløste det voldsomme reaksjoner hos P4 som hadde regnet med å beholde konsesjonen. Kulturministeren ble beskyldt for å ha vært i medisinskapet til statsministeren og hun fikk også en hilsen om å brenne i helvete.

Undersøkt nøye

Arne Krumsvik som ble ansatt i mars og kom fra Dagbladets Nettavis, er klar over at det blir tøft å ta plassen etter P4, men det er gjennomført grundige markedsundersøkelser. Kanal4-folkene vet hvilke grupper de skal henvende seg til, hvilken musikk som skal spilles. Et eget lytterpanel skal være med å prege musikkvalget i den nye kanalen.

Krumsvik akter også å utnytte fordelen ved å ha så mange distriktsaviser med. De enkelte avisredaksjoner har inngått avtaler om å rapportere til Kanal4, det gir radiokanalen et forsprang på NRK sine lokalkontorer som må vente til avisene kommer. Kanal4 får vite hvilke saker som er i arbeid og kan spille på et nettverk ute i flere avisredaksjoner og ikke minst vil nyhetsredaksjonen i TV 2s nettavis være en viktig bidragsyter.

Unge og kjente stemmer

Her er noen av de stemmene du vil møte i den nye kanalen:

Lars Erik Mørk og André Eilertsen. Står for morgenradioen. Kjent fra Østlandssendingen i NRK.

Audhild Gregoriusdotter Rotevatn, skal være nyhetsstemmen og profilere kanalen med nyheter hver time fra 06 til 24.00. Målet er å være landets raskeste nyhetssending og skjer det viktige ting, blir det avbrudd i ordinære programmer.

Sarah Natasha Melbye har tatt overgang fra TV 2 og skal lage reiseprogrammet Safari sammen med Anders Hornslien.

Annette Walther og Marie Theisen skal filosofere, spørre, tøyse og fortelle om det som er viktig for deg og meg i hverdagen.

Kulturprogrammene gir gjenhør med Brita Møystad Engseth, filmkritiker og kulturredaktør i Dagsavisen, som sammen med Ingebjørg Aadland skal være ansvarlig for det kulturelle i kanalen.

Og om ettermiddagene er det debattsjefen Nina Kraugerud som har dagsordenen. fra mandag til fredag, og snakker om det aktuelle nyhetsbildet.