• Været i området er fryktelig. Det er ned mot 20 meter sikt, sier redningssentralen.

Elleve helikoptre står klare til å rykke inn hvis det blir en luke i skydekket over området der Hercules-flyet forsvant. På bakken foregår letingen i Sveriges vanskeligste terreng.

— Været i området er fryktelig. Det er ned mot 20 meter sikt. Mannskapene som er ute, gjør en kjempeinnsats, sier Tobias Nicander, pressetalsmann ved den svenske Sjö- och flygräddningscentralen.

Letingen konsentreres fredag om et område på ti kvadratkilometer rundt Kebnekaise, inkludert fjellets nord- og sørtopp. Kebnekaise er cirka 2100 meter høyt og Sveriges høyeste fjell.

Været skaper store problemer for både bakkemannskapet og helikopterpilotene.

På vei inn i fjellet

Samtidig er redningsmannskaper på ski og snøscooter i ferd med å ta seg inn i området der det norske militærflyet kan ha styrtet, skriver Aftenposten.no.

Planen fredag ettermiddag var å etablere en fremskutt base for helikoptrene som står klare til å ta av.

— Så fort vi får muligheten tar vi oss inn i området, sier Nicander.

Til sammen elleve helikoptre er på plass eller på vei til området. Blant disse er fire norske Bell-helikoptre fra Bodø, fire norske F-16-fly og et norsk P-3 Orion-fly.

Et britisk NATO-fly av typen Hawkeye deltar også i søket. På ryggen bærer Hawkeye-flyet en stor, roterende antenne — en langdistanse-radar. Flyet er utviklet i USA og brukes blant annet på amerikanske hangarfartøy.

— Flyet kommer til å ligge i stor høyde, være flykoordinator og dessuten gjøre egne søk. Dette er det mest avaserte søkesystem som finnes, sier Tobis Nicander ved Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg til Aftonbladet.

Området det letes i er det samme hvor man fikk den siste radarobservasjonen med det norske militærflyet med fem offiserer om bord.

Flere helikoptre prøvde å fly inn i søkeområdet fredag ettermiddag, men måtte gjøre venderis.

— Vi har ingen andre indikasjoner, ingen nødpeilesender, bare en radarposisjon, sier Nicander.

Letingen på bakken foregår i de verst tenkelige områdene i Sverige for en slik operasjon, forteller oberstløytnant Mikal Nordmark, talsmann for det svenske forsvarets letemannskaper.

— Vi har de beste svenske ekspertene på alpine forhold tilgjengelig, men den store utfordringen er været. Vi har hatt fly i luften hele tiden, men problemet er helikoptre, sier Nordmark til NTB.

Stor skredfare

Ifølge svenske redningsmyndigheter er det skredfare fire i området. Skalaen går fra en til fem, der fem er den største faren.

Det er nå 37 personer som leter i området, både på snøskuter og på ski. Forsvaret har store ressurser i området i forbindelse med øvelsen Cold Response. De er klare til å ta seg inn i området ved behov.

SKAL LETE: Det svenske heimevernets beltevogner gjør seg klare for å lete etter det savnede Hercules-flyet.
SCANPIX

Skredfaren er imidlertid så stor at man kun sender inn de mest erfarne letemannskapene.

— Letemannskaper er inne i området på ski og scootre. Det er vante fjellreddere. Det er sivile, svenske redningsmannskaper som er inne i området, sier Nicander.

Det er den svenske redningstjenesten som leder operasjonen, med støtte fra den norske Hovedredningssentralen i Bodø.

I løpet av natten har redningshelikoptre sjekket ut et området der det ble observert varmesignaler, uten hell. Men redningsledelsen har klart å avgrense leteområdet basert på analyser.

— Vi har gjort et søkeområde som er fem ganger to kilometer. Det ligger ved Drakryggen, som er nord for Kebnekaise-massivet.

Forsvant under øvelse

Det savnede Hercules-flyet deltok i den internasjonale militærøvelsen «Cold Response» og tok av fra Evenes lufthavn klokken 14.30 torsdag. Flyet skulle til Kiruna i Sverige for å hente personell, men ble borte for flygeledelsen klokken 14.53.

Flyet det letes etter, er av typen C-130J Hercules og ble døpt «Siv» 17. august 2010. Dette var det siste av de fire nyinnkjøpte Hercules-flyene Forsvaret fikk levert.

Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly ble lansert i 1999, ifølge Teknisk Ukeblad.

Forsvarssjef Harald Sunde følger redningsaksjonen tett.

— Vind og snø har gjort redningen meget krevende. Vi har F-16 fly i lufta for å skape et bilde over terrenget og situasjonen. På bakken ledes redningsaksjonen av svenske styrker, men også norske styrker er involvert, forteller Sunde til Forsvarets egne nettsider.

Han sier det kan ta tid å finne det savnede flyet.

Forsvaret offentliggjorde fredag formiddag bilder av de savnede:

  • Ståle Garberg (42), kaptein, fra Oslo
  • Truls Audun Ørpen (46), oberstløytnant, fra Oslo
  • Bjørn Yngvar Haug (40), kaptein, fra Ullensaker
  • Siw Robertsen (45), kaptein, fra Oslo
  • Steinar Utne (35), kaptein (midlertidig), fra Oslo
DÅRLIG VÆR: Været gjør det fredag vanskelig å søke etter flyet med helikopter. 37 personer leter i området, på snøskuter og ski.
SCANPIX
MANGE DELTAR: Militære mannskaper ankom flyplassen i Kiruna torsdag kveld for å delta i letingen etter det savnede Hercules-flyet.
SCANPIX