Det er i stressede perioder det er verst. Som i eksamenstiden.

— Da vi fikk hjemmeeksamen i vår gikk det helt galt. Jeg fikk ikke sove i det hele tatt, gikk våken i flere døgn, ble helt forstyrret og bare spydde. Til slutt ble jeg hentet av søsteren min som passet på meg slik at jeg fikk levert oppgaven, sier Sara Eriksen.

Les også: Får du ikke sove? Legg deg senere.

Siden hun var 16 år har hun hatt problemer med å få sove. I begynnelsen bare i perioder på noen måneder. For tre år siden, satte søvnløsheten ordentlig inn. Da fikk hun diagnosen insomni.

— Problemet mitt er at legene ikke finner ut hva som er årsaken, forteller Eriksen.

Periodene der hun ikke sover på flere døgn, går ut over humøret.

— Når man ikke har sovet på lang tid blir man psykisk ustabil. Jeg blir svimmel, kvalm, humøret på bånn. Kroppen fungerer ikke.

Hun møter større forståelse for søvnvanskene hos voksne personer enn jevngamle.

— Sjefen min og lærere viser god forståelse for hva jeg sliter med. De har kanskje selv opplevd å være søvnløs. Men unge folk sover kanskje mye, de skjønner ikke helt hvordan det er, forteller Eriksen.

Etter år med insomni kan hun mye om god søvnhygiene. Kjenner alle rådene for god nattesøvn baklengs og fremlengs. Hun ligger ikke våken i sengen, sover ikke om dagen, sparer søvnen til natten, venter til hun er skikkelig trøtt før hun legger seg.

— Jeg tar sjelden sovepiller, jeg er redd for å bli avhengig av dem, det blir man fort. Jeg vet også veldig godt at man ikke skal bruke alkohol som sovemiddel. Men jeg er nok lett å be med ut for å ta noen pils på kvelden. Man sover godt på to øl, smiler hun.

MANGE LANGE VÅKENETTER: Jeg misunner dem som klarer å legge seg ned og sove hvor som helst, sier Sara Eriksen.
Dolmen, Siv