Flyselskapene, Avinor og Luftfartstilsynet satt tirsdag kveld i krisemøte med vaktselskapene.

– Jeg har fått minst et dusin klager fra kvinnelige ansatte som er blitt tatt på puppene og befølt i skrittet med metalldetektor. Flere kvinner har også opplevd at vektere har dratt ut bukselinningen deres og stukket hånden dypt ned, sier Hans Jacob Opsahl som er hovedtillitsvalgt for 600 bakkeansatte i SAS til Aftenposten.

Tirsdag kveld var det krisemøte mellom flyselskapene, Avinor og Luftfartstilsynet på Oslo Lufthavn Gardermoen. Resultatet av møtet var at de sikkerhetsansatte på norske flyplasser skal få mer opplæring i å behandle mennesker.

Krenkende

Hans Jacob Opsahl kaller oppførselen til mange av vekterne for grovt krenkende.

– Jeg har fått flere rapporter om at spesielt kvinner som har utseendet med seg, er blitt grundig sjekket av menn, og har fått avslag når de ber om at kvinner skal gjøre denne jobben, sier Opsahl.

Hovedverneombud Jens Isaksen i SAS Ground Services sier det ikke er uvanlig at en bakkeansatt blir sikkerhetssjekket ti-tolv ganger i løpet av en arbeidsdag. Han har tatt opp det han kaller en «ukultur i sikkerhetskontrollen» med verneapparatet i bemanningsselskapet Adecco.

– Jeg har fått rapportert flere tilfeller om det som må kunne kalles uprofesjonell utførelse av sikkerhetssjekken, og dette har våre ansatte reagert på, sier Isaksen til Aftenposten.

Godtas ikke

Hovedverneombudet ønsker ikke å kommentere saken overfor avisen, men understreker at de forsøker å løse flokene gjennom direkte kontakt med vernetjenesten i vaktselskapet.

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn sier han ikke er kjent med at kontrollører skal ha klådd på kvinner under sikkerhetskontrollen. Han understreker imidlertid at flyplassen ikke godtar uprofesjonell oppførsel fra kontrollørene.

– Alle kvinner kan imidlertid be om en kvinnelig kontrollør. Kontrollørene går på kurs for å lære hvordan man utfører sikkerhetskontrollen. EU har inspektører som tester at sikkerhetskontrollen skjer på riktig måte. Hvis kontrollen ikke er god og sikker nok, risikerer flyplassen sanksjoner, sier Kobro til avisen.

Større risiko

Hans Jacob Opsahl sier han tror de ansatte i vaktselskapene er en større sikkerhetsrisiko enn passasjerer eller flygende personell.

– Skjer det et terroranslag mot Gardermoen, er jeg villig til å spise hatten min på at vektere er involvert. Selv har jeg 37 års erfaring fra SAS, og finner meg ikke i å bli sjekket av amatører som kommer rett fra gaten, sier Opsahl.